Előző fejezet Következő fejezet

2. A felsőoktatási minőségügy néhány kérdése

 

Prof. Dr. Somogyi Sándor1

 

> 2.1. Bevezető

Az átalakuló országok felsőoktatását egyszerre sújtotta egy gyorsan felszámolható rendszerbeli különbség, és egy hosszú távon is meghatározó fejlettségi szintbeli lemaradás, amely a felsőoktatás európai versenyében különös jelentőséget kap. Az Európai Felsőoktatási Térségbe (EFT) tagolódással további innovációs lehetőségek nyíltak meg. A hosszú távú felzárkóztatáson feltétlenül számolni kell, mint fontos feladattal a minőségi követelmények érvényesítésével a hazai felsőoktatásban, mert az EFT létrehozásával, a Bologna-folyamat érvényesítésével, a felsőoktatási intézmények versenyhelyzetbe kerülésével a minőségi követelmények mindenütt előtérbe kerülnek. Ez új kihívást jelentett és jelent a felsőoktatási szférának, mert a minőségügy nem egyszerűen, receptszerűen alkalmazható diszciplináris ismerethalmaz, hanem egy rendszer, amely törekszik adott folyamatok működtetésének komplex, minden részletre kiterjedő előírására és fejlesztésére a fogyasztók által elfogadott minőség biztosítása érdekében. A kihívás súlyát növeli, hogy a minőségről egyszerre kell gondolkodni környezeti, oktatási folyamat és a hallgatói életpálya dimenziókban, a jelen, holnap és jövő időhorizontjaiban.

Egy pillantást vetve a gazdasági szférára, az tapasztalható, hogy a világban (globálisan) jelen lévő szervezetek mind nehezebben tudják tartani a sikernek nevezhető színvonalat. A termékek és szolgáltatások eladása már nem elégséges a sikeres piacpolitikához. Szükség van a technológiák, irányítási rendszerek rohamos fejlődésével együtt járó információ- és ismerettartományok mind jobb átadására, a tudás menedzselésére, az intelligens vagy tudásrégiók kialakítására (Döbrönte, 2004).

A növekvő fejlesztési költségek, az időigény, a termékek csökkenő életciklusa, valamint a konkurencia is, a szervezetek működtetésének, termékek, szolgáltatások minőségének sokoldalú fejlesztését kívánja. E nagy szervezetek sajátos multikulturális jelenléthez vezetnek, és a minőségbiztosítás felé fordulnak, amely támogathatja versenyhelyzeti előnyeik fenntartását.

Ennek egységesebb közvetítése és alkalmazása azonban megfelelő képzési hátteret igényel. Ehhez szorosan kötődik a kulturális javak és irányítás egységesítésének és szabványosításának világméretű irányzata. Ebben jelenik meg a minőség szervezetileg is szavatolt értéke, a szervezet minőség-fenntartó képessége. E téren szükségszerűen gyorsul a tudáspiacra lépés korlátainak lebontása, amivel lépéskényszerbe kerülnek a tudáspiacon jelenlévő intézmények is.

Az oktatás, képzés, mint a multikulturális kapcsolatrendszer eleme, a humán oldaláról igen fontos, mert a jövő alakítója, egyben a változások elviselője az alkotó ember (Lovering, 1992). Megjegyezzük, hogy az amerikai sikeres módszerek alkalmazásának európai tapasztalatai különböző okok miatt (kulturális, politikai, szabályozási) ezek eredményességének egyenetlenségét mutatják (Papanek, 2003).

A multikulturális, nagy tudásigényű termelés, szolgáltatások kiépítése, fenntartása, bővítése, valamint ennek szükségleteihez mért oktatási, továbbképzési, felnőttoktatási és távoktatási rendszerek kiterjesztése számos nemzeti és globális stratégiában helyet kap, de ez számos helyen - az anyagi lehetőségek függvényében - a gyakorlatban egyenetlenül érvényesül.

A termelés és az azzal járó szolgáltatások globalizálódása az eszközök tekintetében eddig is folyamatos volt. Ezért az oktatás bármilyen formáját igénybe vevők, világszerte elvárják az ugyanolyan kiváló minőségben rendelkezésre álló, régiós, kulturális, minőségi, a különböző oktatási szinteknek megfelelő, célra orientált „szolgáltató csomagok" kínálatát. A globalizálódás következtében nő a komplexitás követelménye, ami az oktatás teljes, kulcsrakész megoldásait, megfelelő menedzselési támogatását, a képzési anyag moduljainak színvonalas megalkotását kívánják.

 

> 2.2. Korábbi kutatásaink

Korábbi minőségügyi kutatási eredményeink közül célszerűnek tartjuk felvillantani a következő gondolatmeneteket:

- A minőségügy, gyakorlat - elmélet dualizmusa és a globalizáció kihívása.

- A fejlett országok oktatási reformtapasztalatai, kritikai megjegyzések.

- A szolgáltató egyetem.

- Kritériumrendszer, célok és feladatok megfogalmazása a minőségügy továbbfejlesztéséhez.

- Az oktatás minőségügyi ellenőrzése.

 

> 2. 2. 1. A minőségügy, gyakorlat - elmélet dualizmusa és a globalizáció kihívásai

A tapasztalat és az új ismeretek viszonyában tény, hogy létezik egy korábban kiképzett aktív népesség, amelynek elméleti, iskolai tudása „amortizálódott", viszont tapasztalata és kapcsolatrendszere megnőtt. Az amortizálódott ismerethalmaz nagymértékben alkalmatlanná teszi őket a változások kezelésére. Tapasztalatuk és kapcsolatrendszerük ugyanakkor segítik őket pozícióik megőrzésében. Ez önmagában nem lenne baj, csak akarva-akaratlanul is őrizve pozícióikat fékezik a változásokat.

Ugyanakkor, a globalizáció komoly kihívások elé állítja a társadalmat, amire viszont csak az új ismeretekkel lehet választ adni. Ebben a felsőoktatás akkor tud segíteni az államnak, társadalomnak, ha az oktatás és kutatás szintjével, nemzetközivé válásával a passzív védekező stratégiát jelentő válasz helyett, aktív választ tud adni a globalizáció kihívásaira. Az oktatás társadalmi szerepét a globalizáció fogalomkörével kapcsolatban is minőségügyi nézőpontok alapján célszerű értelmezni elszabadulva a gyakorlat - elmélet szembeállításától, téves dilemmájától.

Elfogadtuk, hogy a globalizáció a gazdaság globalizálódása mellett a globális társadalom fogalmát is jelzi. (Ezt a fogalmat már korábban is használták. Pl. Mesarovich a Római klub ülésén.) Ezzel kapcsolatban felvetődik a kérdés, hogyan bírja legjobban segíteni a társadalmat a felsőoktatás, mint az új ismeretek közvetítője, a globális társadalom kihívásaira adandó válaszok keresésében?

Keresve a válaszokat, vált felismerhetővé az ellentét, hogy sokan nem kezelik megfelelően az önmagában nagyon hasznos gyakorlati tapasztalatot és a tudományos kutatásokon alapuló új ismereteket, új tudást. A tapasztalatot sokan preferálják az új ismeretekkel szemben. Ilyen irányba próbálják az úgynevezett „gyakorlatias tudás" előtérbe helyezésével, az elmélet bizonyos elmarasztalásával, befolyásolni a felső szintű oktatást is.

Kérdés, hogy ha a főiskolák mellett az egyetemi karokon is a gyakorlatias tudást helyezik előtérbe, akkor az egyetemi hallgatók az új utak keresői, a változások hordozói, vagy csak kompromisszum-kész, fegyelmezett végrehajtók lesznek-e?

Megítélésünk szerint az elmélet és a gyakorlat összehangolására van szükség és nem szabad szem elől téveszteni, hogy a hallgatóság felkészítése a jövőre nem a múltból származó gyakorlati ismeretek ismételgetése, túlhangsúlyozása, hanem az új elméleti ismeretek operacionalizálása. Ez a dilemma is kapcsolatos a minőségüggyel, de könnyen társítható azzal a dilemmával, amit az elitképzés - tömegképzés és minőség triviális értelmezésének összekötése vet fel.

 

> 2. 2. 2. A fejlett országok oktatási reform tapasztalatai, kritikai megjegyzések

Megítélésünk szerint a fejlett országok tapasztalataira támaszkodni kell a minőségügy kérdéseiben, még ha mindenben nem is követhetjük őket. A fejlett országok oktatási rendszerének fejlesztési irányvonalai már a múlt század hetvenes éveiben az:

- innováció,

- differenciáció és az

- oktatás hozzáférhetősége voltak.

A kevésbé fejlett országok oktatási reformerei is ezt az utat próbálták követni. A viták sokszor a tradicionális értékek védelmezői és a mindenáron változtatni akarók összeütközésére hasonlított. Sokszor úgy tűnt, hogy az egész oktatási reform az értelmiségiek, parttalan vitájává fajult, ahol már a vita lehetősége, egymás legyőzése fontosabb a céloknál és eredményeknél. Sokszor az sem volt érzékelhető, hogy strukturális változásokról, vagy az oktatási folyamat minőségi reformjáról volt-e szó a vitákban. Úgy láttuk, hogy a fejlesztés következményei úgy a fejlett országok gyakorlatában, mint a kevésbé fejlettek esetében összegezhetők a következőkben:

- az oktatás tömegességének növekedése,

- tartalmi diverzifikáció,

- a tanulók individuális szükségleteinek közelítése,

- hallgatók, oktatók számának növekedése,

- költségek növekedése,

- a minőségi szint csökkenése.

Már a nyolcvanas években is fogalmazódtak meg komoly kritikai megjegyzések a reformokkal, újításokkal kapcsolatban. Korábban is hivatkoztunk (Somogyi, 1989) az UNESCO munkatársára, L. Atherley-re aki 1985-ben Dubrovnikban megfogalmazta, hogy „A kezdeti szervezési, tömegesítő reformok sehol sem tettek eleget az elvárásoknak. Főleg politikai és gazdasági tényezők jutottak kifejezésre. Sehol sem mutatható ki a munkatermelékenység javulása, gazdasági növekedés és szociális kiegyenlítődés. Az oktatási tartalmak nem közelítik a gazdaság szükségleteit és a munkanélküli fiatalok úgy érzik, hogy az oktatási folyamatban visszaéltek helyzetükkel".

Elfogadtuk a felsorolt következményekkel kapcsolatban az OECD országokban megfogalmazódott sokszor kritikus kérdéseket (OECD, 1989):

Egyensúlyban vannak-e az eredmények a befektetett eszközökkel?

A minőségi csökkenést a tömegesítés okozta-e? Hogyan közelíteni az „oktatás a jövőre" feladatot? Hogyan definiálni a minőségi oktatást?

Milyen mutatókkal mérni a minőséget?

Lehet-e az oktatási rendszer elemzése nélkül a minőségről vitázni?

Milyen a motiváció hatása a minőségre és a minőségügyi rendszer hatása a motiváltságra?

 

> 2. 2. 3. A szolgáltató egyetem

A szolgáltató egyetem koncepciója szerint az egyetemnek szerves kapcsolatban kell állnia társadalmi-gazdasági környezetével. Azon túl, hogy tudást termel és elad, közvetít a társadalmi-gazdasági környezete felé, részt kell, hogy vegyen az eredmények bevezetésében és felügyeli a felhasználást.

A szolgáltató viselkedés konzisztes kell, hogy legyen az egyetem és egységeinek missziójával, de hasonlóan a gazdaság áttéréséhez a piaci logikára, nem a belső, hanem a külső, társadalmi gazdasági logika kell, hogy legyen a meghatározó.

Nem önmagáért cselekszik az egyetem, hanem a környezetéért, a fogyasztóiért. Ebben a modellben a tevékenységeket egymásba folyva, egymást kölcsönösen áthatva szerepel mindaz, amit eddig oktatásként, alap- és alkalmazott kutatásként, szakértésként, tanácsadásként ismertünk.

A környezettel kialakuló szervesebb kapcsolatrendszer megoldást ígér a finanszírozás kritikus problémájára, ami hozzájárulhat a minőségbiztosítás működéséhez és szintjének emeléséhez is. Az ilyen általánossá váló felsőoktatás felhasználói köre a korábbinál is heterogénebbé válik. A nagyra nőtt ágazat figyelme, a demográfiai jellegű hallgatói létszámváltozások miatt is, még inkább a nem tipikus korcsoportok felé fordul. Nemcsak a munka melletti képzésről lehet szó, hanem a foglalkoztatásból való kiszorulás veszélyével fenyegetett idősebb korcsoportok átképzéséről is. Az egész életen át tartó tanulás tehát szó szerint értendő. A döntő kérdés továbbra is a munka világához való kapcsolódás, a munkavállalók folyamatos képzésének és továbbképzésének, átképzésének megvalósítása.

A hagyományos oktatási formákkal, azok térbeli és időbeli beosztásai mellett mindez nem oldható meg, de lényegesen változik a diploma elnyerésére törekvő fiatal korcsoportok igénye is. Szeretnének felkészülni a gyorsan változó társadalmi-gazdasági környezetben való eligazodásra, ami új készségek elsajátítását helyezi előtérbe.

Vannak olyan prognózisok, hogy a multimédiás megoldások és a számítógépes kommunikáció segíteni fognak. Elmosódhatnak a határok az oktatás és a munka világa, az oktatási intézmény és az otthon, a helyben történő és a távoktatás, valamint a különböző ismeretkörökkel való foglalkozás között.

1998-ban az UNESCO megrendezte a felsőoktatás világkonferenciáját „Felsőoktatás a 21. században" címmel. A résztvevők deklarációt fogadtak el a következő évszázad várható folyamatairól és a kívánatos teendőkről. A deklaráció egyik fontos gondolata, hogy a jövő felsőoktatásának új szemléletet kell követnie társadalmi szerepével kapcsolatban:

- Fel kell hagynia a különálló ágazatként való viselkedéssel, és a teljes oktatási rendszer részeként kell küldetését megfogalmaznia.

- Felelősséget kell vállalnia az oktatás teljes folyamatáért, de fel kell vállalnia a felelősséget a társadalom egészéért is.

- Releváns tudást kell közvetítenie, és meghatározó szerepet kell játszania abban, hogy a jelenleg értékválsággal küzdő társadalmak meg tudják haladni a gazdasági szempontokra korlátozódó beállítottságukat, és nagyobb figyelmet fordítsanak a morális és lelki dimenzióra.

A bolognai folyamat indítása e gondolatokat alátámasztotta és a megvalósítás operacionalizálása megkezdődött.

 

> 2. 2. 4. Célok, feladatok és kritériumrendszer

megfogalmazása a minőségügy továbbfejlesztéséhez

A minőségüggyel kapcsolatos célok, feladatok és kritériumrendszer megfogalmazása, összetettsége miatt kollektív feladatnak számít, de saját elképzeléseinket is megfogalmaztuk.

 

Célokként fogalmaztuk meg a következőket:

- Többet tudni önmagunkról, mint felsőoktatási intézményről.

- Legyen belső elvárás változásokat -jobbításokat elérni.

- Létezzen belső számonkérhetőség is a külső mellett.

- A minőségügyet beépíteni az intézmény életébe.

 

Feladatoknak tekintjük:

- A minőségüggyel szembeni hozzáállás megváltoztatását.

- A különböző szintek feladatainak elhatárolását.

- A megfelelő adminisztratív támogatás biztosítását.

- A minőségügyi eljárások kidolgozását. -Az értékelési kritériumok kidolgozását.

- Az önértékelés, belső és külső értékelés biztosítását.

- A folyamatos ellenőrzés biztosítását.

- A visszacsatolás biztosítását a döntési folyamatokhoz.

- Minőségügyi információs alrendszer biztosítását.

 

Elfogadtuk a következőkben összefoglalható álláspontokat a minőségügy megalapozásához szükséges kritériumrendszerről:

 

- Az oktatás minőségének négy alapköve:

- Az oktatás minőségét illetően a hangsúly a folyamat és nem a struktúra reformján van.

- Célokkal összehangolt tartalmakra van szükség.

- Világos pedagógiai stratégia szükségeltetik. - Alapvető követelmény az áttekinthető értékelési rendszer.

- Megkerülhetetlen a tanárok kompetenciája és elhivatottsága.

- A klasszikus tudásszerzés és alkalmazás, mint kognitív eredmény (cognitive outcomes) helyett, magasabb rendű gondolkodási szint és problémamegoldó készség a kívánatos.

- A Curriculumok flexibilitása, állandó innovációja elkerülhetetlen.

- A hallgatók szakmai kompetenciájának növelése és a tudásuk adaptivitásának biztosítása.

 

> 2. 2. 5. Az oktatás minőségügyi ellenőrzése

Korábbi kutatásaink során, rendszerszemléleti megközelítéssel meghatároztuk az oktatás minőségmenedzsmentjének áttekintését (1. ábra), mert ebből kiindulva lehetett végiggondolni

 

1. ábra

Az oktatás minőségmenedzsmentje

 

 

A minőségben érdekelt társadalmi elemek rendszerét (2. ábra) és a minőség ellenőrzését. Könnyen belátható, hogy az ellenőrzések rendszerszemléletű megoldásának tartalmaznia kell az érdekeltek kritériumait valamilyen integrált formában.

 

2. ábra

Az oktatás minőségének érdekeltjei

 

Az előzőekből kiindulva a meglevő ellenőrzési próbálkozásokon túl hiányoltuk a következőket:

- Az oktatási anyagok átvizsgálási utasítását, (Guidelines for Taught Programme Review) aminek alapján minden tanszék, minden előadó, minden tantárgyra el tudná készíteni a megfelelő dokumentációt, ami az oktatási folyamatot, adott tantárgyból leírná, és ami az innovációkkal összhangban lenne folyamatosan újítva.

- A belső, külső auditálás és akkreditációs eljárás kritériumrendszerét, amelynek alapján a dokumentáció és a megvalósítás összehasonlításra kerül. Példaként álljon itt, hogy Newcastleban 6 terület került értékelésre előre meghatározott kérdéslisták és osztályzási kritériumok alapján:

  1. Tantervek felépítése, koncepciója és az oktatás szervezése.
  2. Oktatás, tanulás és vizsgáztatás - értékelés.
  3. Az egyetemisták haladása és eredményei.
  4. Az egyetemisták támogatása és irányítása.
  5. Oktatási segédletek.
  6. Minőségbiztosítás és fejlesztés.

- Az auditáló és akkreditációs vizsgálatokból származó jelentésekkel (Quality Assesment Report) kapcsolatos eljárási rend (The Mechanism of Quality Management and Enhancement Through Taught Programme Review), ami visszacsatolásként a döntéshozóknál kezdeményezné a minőség folyamatos jobbítását.

- A kérdőíves lekérdezések rendszerének egyszerűsítése, amelynek alapján vizsgálható lenne az egyetemisták és más érdekeltek véleménye a kar munkájáról.

 

> 2. 3. A felsőoktatási minőségbiztosítás európai fejlődése - néhány sarokpont

A felsőoktatás dinamikusan alkalmazkodó, társadalmi igényeket kielégítő rendszerének formálását három alapvető egymással összefonódó beavatkozás jellemzi.

- Törvényes szabályozások,

- Bolognai folyamat, és

- Minőségügyi rendszer bevezetése.

 

> 2. 3. 1. A törvényes előírások

A törvényes előírások adott állam iskolarendszerének alapvető szabályozását nyújtják. Szerbia 2005 szeptemberében meghozta a Felsőoktatási törvényt a bolognai folyamattal összhangban, amely a minőségi követelményeket is magába foglalja. Arsovski (2006) szerint ez a törvény megfelelő keretet nyújt Szerbia csatlakozásához az EFT2-hez.

A gyakorlat felületes vizsgálata is azt mutatja, hogy az akkreditálási követelmények kielégítésén nem igazán léptek túl a felsőoktatási intézmények. E feladat elvégzése törvényes kényszer volt. Ez nélkül megkérdőjeleződött volna az intézmények működése. Ennek sikeres kivitelezése is nagy eredményként könyvelhető el, mert ezzel megkezdődött az a nehéz folyamat, ami a belső és külső minőségi fejlesztést, ellenőrzést egy napon objektív alapokra helyezi.

A minőségbiztosítás bizonyos lépései is megtörténtek: a folyamatos működtetés, a minőségmenedzsment beépülése az intézményi irányítás rendszerébe, felhasználása az olyan folyamatok fenntartásában, melyek megkönnyítik az újra akkreditálást, hosszabb fejlődést igényel.

 

> 2. 3. 2. A bolognai folyamat

Az Európai Unió, ahová mi is törekszünk, több lehetőséget nyújtott a felsőoktatás minőségi megerősítésére. Az egyik ilyen lehetőség a felsőoktatási törvényben meghatározottak szerinti felsőoktatási minőségfejlesztés. A további minőségi változást szolgálták azok a lépések a bolognai folyamatok részeként (ahol azokat megtették), amelyek felkészítik a felsőoktatás szakembereit az önértékelési eljárásokra, amelyek segíthetik szervezeteik minőségbiztosítását.

A bolognai folyamatot megelőzte az 1998. május 25-ei sorbonnei nyilatkozat, amely Európa kulturális dimenzióinak fejlődését illetően az egyetemek központi szerepét hangsúlyozta, és megalapozta a felsőoktatás európai közös tér elfogadását, mint célt.

Európa az egyetemek őshazája és nem meglepő, hogy az egyik legrégibb egyetem; a Sorbonne megalapításának 800. évfordulóján született az a deklaráció, amely megalapozta a később Bologna Folyamat néven közismertté vált reformtevékenységet. Franciaország, Németország, Olaszország és az Egyesült Királyság oktatási miniszterei állapították meg az egységes európai felsőoktatási térség kialakításának szükségességét. Ebben a dokumentumban fogalmazódtak meg a következő igények:

- a határok eltörlése a felsőoktatási rendszerek között,

- eddiginél sokkal szorosabb kooperáció az országok között,

- az oktatás közös keretrendszerének kidolgozása,

- a képzési rendszerek összehasonlíthatósága,

- a külföldön elért eredmények elismerése,

- a hallgatói, oktatói és kutatói mobilitás növelése.

Ezt a kihívást fogadták el az európai felsőoktatási intézmények és átvették e közös tér megteremtésében a vezető szerepet. Erről szól Európa oktatási minisztereinek közös nyilatkozata (Bologna, 1999. június 19.) az európai felsőoktatási térségről, amely lefekteti, hogy az egyetemi függetlenség és autonómia keretében biztosítják a felsőoktatás és kutatás folyamatos alkalmazkodását a folyamatosan változó követelményeknek, szükségleteknek és a tudomány fejlődésének megfelelően. A bolognai nyilatkozat hat fontos stratégiát emel ki:

a) Átláthatóság (transzparencia), amely mind az EU munkavállalóinak mobilitása és az Unió gazdasági versenyképessége, mind magának az EU felsőoktatási rendszerének versenyképessége szempontjából kulcsfontosságú.

b) Lépcsős képzés, amelyben az első ciklus alapvetően a tömeges felsőfokú képzés színtere lesz a gyakorlat igényeit kielégítő, közvetlenül is alkalmazható tudással. Erre épül az elméletileg igényesebb egyetemi (masters) képzés, majd az elitképzés csúcsa, a PhD iskola.

c) Kredit rendszer, amely a hallgatói mobilitást támogatja a tanulmányi időkorlátok oldásával, a megkezdett tanulmányi pályák kisebb veszteséggel járó módosítási lehetőségével, az életen át tartó tanulásnak összekapcsolása a lépcsőzetes oktatással.

d) Hallgatói és oktatói mobilitás akadályainak elhárítása, annak érdekében, hogy az egységes oktatási térség valamennyi szereplője elől is elháruljanak a mobilitási akadályok.

e) Minőségbiztosítás az elvégzett tanulmányok egységesítése érdekében, mert a diplomák kölcsönös elismerésének csak egyik feltétele az átláthatóság (azaz hogy egyértelmű legyen az elvégzett tanulmányok tartalma, a megszerzett tudás alkalmazhatósági területe). Legalább ennyire fontos, hogy egy, az oktatási intézménytől független szervezet értékelje és minősítse az adott intézményben folyó oktatást, és ezek a minősítést végző szervezetek az EU-ban azonos elvek alapján működjenek.

f) EU identitás, EU ismeretek, EU kultúra a polgárok EU identitásának erősítéséhez, az európai kulturális örökség megőrzéséhez, illetve Európának a világ kultúrájában betöltött vezető szerepének megerősítéséhez.

 

> 2. 3. 3. A bolognai folyamat megvalósítása

A bolognai folyamat megvalósítását állandó figyelemmel kísérik az oktatási miniszterek a kétévenkénti összejöveteleiken (EUA, 2009).

Prágában a 2003. összejövetelen megegyeztek a következőkben:

- két fő cikluson alapuló képzési rendszer bevezetéséről („bachelor" és egyetemi-.master" képzés),

- kreditrendszer bevezetéséről,

- diploma-kiegészítés (Diploma Supplement) általános használatáról,

- mobilitás elősegítéséről,

- minőségbiztosításról, ami magába foglalta az együttműködést a Felsőoktatási Minőségbiztosítás Európai Hálózatával (ENQA),

- európai vonatkozású tudás propagálásának erősítéséről,

- élethosszig tartó tanulásról,

- hallgatók bevonásáról az EFT további formálásába,

- további országok bevonásáról a folyamatba.

A miniszterek 2003-as berlini találkozóján határozták el, hogy a 2010-re létrehozandó EFT számára képesítési keretrendszert dolgoznak ki, az oklevélmelléklet, a kredit rendszer és a lineáris képzési rendszer bevezetésén túl ezzel is segítve az egyes országok felsőoktatási rendszereinek átláthatóságát, végzettségeinek összehasonlíthatóságát. A következő két évre meghatározott célok az alábbiak voltak:

- hatékony minőségbiztosítási rendszerek kialakítása,

- a két cikluson alapuló képzési rendszer hatékonyságának fokozása,

- a fokozatok és képzési idők kölcsönös elismerési rendszerének kifejlesztése,

- mobilitás terén az ösztöndíj- és a hitelrendszer fejlesztése,

- együttműködés az Európai Kutatási Térséggel.

A 2005-ben Bergenben összegyűlt miniszterek elfogadták az EFT-vel kapcsolatos ajánlásokat, amelyekben a minőségbiztosítás is megfelelő súlyt kapott. Meghatározták az EFT-ben érvényes célokat és prioritásokat, 2010-ig, kihangsúlyozva a következőket:

- A bolognai folyamat minden résztvevőjének partnerségét (intézmények, személyzet, egyetemisták, ügyviteli és társadalmi partnerek, nemzetközi intézmények),

- A célok megvalósításának értékelését,

- Lépcsőzetesség,

- Minőségbiztosítás,

- Diplomák és tanulmányi periódusok elismerése.

Felvetődött a 2010 utáni időszakra vonatkozó fenntartható fejlődés gondolata is.

A 2007-es londoni találkozóalkalmával a 46 miniszter újra megerősítette elkötelezettségét az EFT keretrendszerének megfelelő nemzeti képesítési keretrendszerek létrehozása mellett. Az EFT keretrendszere a felsőoktatás három szintjét (alapképzés/ Bachelor, mesterképzés/ Master, doktori képzés/PhD) foglalja magában. A munka minden tagországban megkezdődött, s ebben az Europen Higher Education Area (EHEA) honlapján található információk nagyban segítik a szakembereket.

Ezzel párhuzamosan az Európai Unióban a tagállamok részvételével megindultak „Az egész életen át tanulás Európai Képesítési Keretrendszere" (European Qualifications Framework for Lifelong Learning, EQF) kidolgozásának munkálatai. (Legjobban jellemzi lemaradásunkat az európai folyamatokkal szemben, hogy nem rendelkezünk a felnőttoktatást, továbbképzést szabályozó előírásokkal.)

Az EQF tanulmányi eredmény alapú kimenetek alapján összesen nyolc hierarchikus szintbe sorolja be az oktatási és képzési rendszer teljes vertikumában a formális és nem-formális tanulás keretei között megszerezhető képesítéseket.

Az EQF létrehozásának egyik legfontosabb célja, hogy az EU tagállamok saját oktatási-képzési rendszereik hasonlítása révén összehasonlíthatóvá tegyék képesítési rendszereiket, s ezáltal az Unión belül a nemzeti keretek között keletkezett képesítések jobb „összehasonlíthatóságának, és átválthatóságának" köszönhetően növekedjék a mobilitás és ezen túl mind az egyén, mind a munkáltatók világos képet kapjanak megszerzett képesítésük értékéről és használhatóságáról.

Az ajánlás összhangban van a bergeni ülésen az Európai Felsőoktatási Térség számára elfogadott keretrendszerrel és szintleírásokkal. Ezáltal az EQF integrálja az EFT-t, és a felsőoktatásban szerzett képesítéseket a 6. 7. és 8. szintekbe sorolja.

A 2009-es leuveni közlemény megerősíti a jelenleg érvényes érdekeltségű megközelítést, ami a 2010. utáni periódusra nézve annyit jelent, hogy az egyetemisták, egyetemek, vállalkozói szféra az állammal közösen megosztja a felelősséget a további együttműködés és reform ügyében. A közlemény külön aláhúzza az európai mobilitás mennyiségének és minőségének fontosságát, az élethossziglan tartó tanulást és a kutatók karrierlehetőségeit.

 

> 2. 4. A minőségügy felsőoktatási alkalmazása

A minőségügy felsőoktatási alkalmazásával kapcsolatban két tényt kell megemlíteni:

1. A minőségmenedzsment bevezetésének első próbálkozásai nem Európához, hanem az amerikai oktatáshoz és a múlt század nyolcvanas éveinek végéhez kötődő jelenség. Teljesen érthető a kezdeményezés helyszíne, ha tekintetbe vesszük, hogy az egész minőségmenedzsment mozgalmat az USA és Japán ipari tömegtermelésének szükségletei generálták. Az csak idő kérdése volt, hogy ennek az elgondolásnak alapjai átterjedjenek az élet más területeire is.

Ebben az időben kapott erőre az elképzelés, hogy a minőségmenedzsment alkalmazása helyet kapjon a felsőoktatás folyamatainak javításában is. Ebben a fejlődési szakaszban használták a Total Quality Education (TQE) elnevezést is (Freed, 1994). Rendszerezték és hangsúlyozták a Total Quality Forum-on is 1994-ben a teljes minőségmenedzsment bevezetését az oktatásban. Ebben az időben jelentek meg olyan jellegű kiadványok, mint Fields (1994) könyve a teljes minőség bevezetésére az iskolákban.

2. Az európai felsőoktatásban a minőségügyet a bolognai folyamat hozta be. A bolognai nyilatkozat 5. pontja említi a minőségbiztosítást. A prágai és bergeni nyilatkozatok is hangsúlyozzák a minőségbiztosítást, és ebben az időben már működött a Felsőoktatási Minőségbiztosítás Európai Hálózata (ENQA) is. A prágai nyilatkozat meg is említi az együttműködést ezzel a szervezettel.

A minőségbiztosítás a felsőoktatásban érint minden területet: politikákat, szemlézési folyamatokat és tevékenységeket, amelyek biztosítják, hogy az intézmények, programok, diplomák (minősítések) eleget tegyenek az oktatás specifikus szabványainak, tudományosságnak. Ugyanakkor biztosítja az intézményeket, érdekelteket, hogy a felsőoktatás minősége kiszámíthatóan biztosítva lesz, azzal, hogy eleget tesz az intézmények és programok fejlesztési, javítási elvárásainak is.

 

> 2. 4.1. Az EFT minőségügyi nyilvántartása

A minőségügy területére a Bologna-országok létrehoztak 2008-ban egy nyilvántartást azokról a minőségbiztosítási szervezetekről, amelyek az egyes országokban jogosultak akkreditációt végezni, melyek a korábban elfogadott EFT minőségbiztosítási szabványok és iránymutatásokkal összhangban működnek azt remélve, hogy ez növelni fogja a minőségügy szerepét a folyamatban, és átláthatóbbá teszi az akkreditációs döntéseket.

A nyilvántartás célja, hogy valamennyi érdekelt félnek és a nagyközönségnek nyilvános hozzáférést biztosítson a minőségbiztosítási szabványokkal és iránymutatásokkal összhangban működő, megbízható minőségbiztosítási ügynökségekkel kapcsolatos objektív információkhoz. Ennek megfelelően erősíteni fogja a bizalmat felsőoktatásunk iránt az EFT-n belül és azon túl is, és lehetővé teszi a minőségbiztosítási és az akkreditációs határozatok kölcsönös elismerését.

 

> 2. 4. 2. A minőségbiztosítási szabványok és iránymutatások hatása

A Bergenben elfogadott EFT-beli minőségbiztosítási szabványok és iránymutatások a minőségbiztosítás terén bekövetkező változás erőteljes motorjának bizonyultak. Valamennyi ország megkezdte ezek végrehajtását, és közülük néhánynak jelentős haladást sikerült elérnie. Különösen a külső minőségbiztosítás vált sokkal fejlettebbé, mint korábban. A hallgatók részvétele a folyamatokban valamennyi szinten megnőtt 2005 óta, habár még mindig szükség van fejlődésre.

A bergeni álláspontok értelmében a felsőoktatási intézményeknek folytatniuk kell saját belső minőségbiztosítási rendszereik kialakítását, ugyanakkor elismerték az akkreditációs és a minőségbiztosítási határozatok kölcsönös elismerése terén elért haladást, és szorgalmazták a további nemzetközi együttműködést a minőségbiztosítási ügynökségek között.

Az első európai minőségbiztosítási fórum, amelyet az EUA, az ENQA (Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Hálózat), az EURASHE (Európai Felsőoktatási Intézmények Szövetsége) és az ESIB (az E4 csoport) 2006-ban közösen szervezett, lehetőséget biztosított a minőségbiztosítás európai fejleményeinek megvitatására. A bergeni fórum bátorította e négy szervezetet, hogy folytassa tovább az európai minőségbiztosítási fórumok évenkénti megszervezését, lehetővé téve a jó gyakorlatok terjesztését és annak biztosítását, hogy az EFT-ben a minőség a jövőben is fejlődni fog (Londoni kommüniké, 2007).

 

> 2. 5. A bolognai folyamat minősítési rendszere

A Bologna Koordinációs Bizottság (Bologna Follow-up Group) kidolgozott egy minősítési rendszert, amely a minőségbiztosítás, fokozatok kiépítése és elismerés alapján értékeli a résztvevő országokat (Report, 2005). A minősítés eredményének kivonatát a Kovács G. (2005) által kidolgozott 3. ábra szemlélteti.

Könnyen belátható, hogy 2005-ben Szerbia eredményei összesítve és a minőségbiztosítás terén is elmaradt az elvárásoktól. Hozzá kell tenni, hogy a 2009-es beszámoló (Bologna, 2009) szerint sem történt nagyobb javulás a minőségbiztosítás terén, de megállapításra kerültek a következők:

 

3. ábra

A Bologna Koordinációs Bizottság értékelése az aláíró országokról

 

Forrás: Bologna Process Stocktaking, (Report, 2005)

 

- A minőségbiztosítási rendszer nemzeti szinten teljes egészében működik és kiterjed minden felsőoktatási intézményre felölve a legfontosabb feladatokat: önértékelési beszámolókat, külső felülvizsgálatot, az eredmények publikálását és a nyomon követést.

- Meg van határozva a nemzeti minőségbiztosítási intézmények vizsgálatának határideje az EHEA-ban előrelátott minőségbiztosítási szabványokkal és utasításokkal összhangban.

- Az egyetemisták bizonyos feladatban már részt vesznek.

- A nemzetközi részvételt a minőségbiztosításban az jelzi, hogy vannak már az intézmények, programok külső szemlézésében team tagok vagy megfigyelők és a nemzeti minőségbiztosítási intézmény tag az ENQA-ban.

 

> 2. 5. 1. Minőségbiztosítási követelmények az európai irányzatok és szabványok alapján

Az egyetemek belső minőségbiztosítását nagymértékben befolyásolják az európai szabványok és követelmények, mivel megkövetelik, hogy:

- Az egyetemek meghatározzák minőségügyi politikájukat.

- Meghatározzák az eljárásokat (procedúrákat) a minőség és szabványok alkalmazására az oktatási programok fejlesztésében.

- Meghatározzák az eljárásokat (mechanizmusokat) az oktatási programok jóváhagyására, időszakos felülvizsgálatára és kísérésére.

- Az egyetemisták munkájának, tanulásának értékelését nyilvánosan meghirdetett kritériumok alapján előre meghirdetett értékelési folyamatban.

- Biztosítva legyen a minősített és kompetens személyzet, amely részt vesz a hallgatók képzési folyamatában.

- Ajánlatos kifejleszteni az oktatók munkájának, kompetenciájának értékelési eljárásait.

- Biztosítani a lehetőségeket a továbbképzésre és a személyes képességek, ügyességek fejlesztésére.

- Előrelátni a korrektív lépések lehetőségét is, egészen a tanárok visszahívásáig és munkaviszonyuk megszüntetéséig.

- Kidolgozni a megfelelő hallgatói munkát támogató erőforrás biztosítási rendszert és megfelelő programokat.

- Megfelelő információs rendszert kidolgozni, amely gyűjti, elemzi és az irányítás rendelkezésére bocsátja a szükséges kimenő információkat a hatékony programok, tevékenységek irányítására.

- A programokról és eredményekről állandóan aktualizált, reális, objektív kvalitatív és kvantitatív mutatókkal működő informálást biztosítani az érdekelteknek.

Ezen elvárások elemzése alapján megfogalmazhatóak a minőségbiztosítási tevékenységek és fázisok megvalósításának a feladatai:

 

1. Országos szinten meg kell teremteni a minőségbiztosítás megfelelő intézményi keretét, ami felöleli:

- A felsőoktatási rendszer törvényi szabályozásának és az EU elvárásoknak elemzését, az ismeretek aktualizálását.

- A minőségbiztosítási modell kialakítását és a megfelelő előkészítő döntések meghozatalát.

- A minőségbiztosítási intézmények kialakítását, működtetését és betagosítását az európai minőségbiztosítási hálózatba.

- Az akkreditálás és újra akkreditálás teljes rendszerének felállítását.

 

2. Az egyetemek szintjén meg kell határozni:

- A minőségbiztosítás alapjait.

- A minőségbiztosítási rendszerek megtervezését és megszervezését intézményenként.

- Ezzel párhuzamosan a tanárok, teljes személyzet és az egyetemi hallgatók felkészítését a feladatok napi rutinná tételére.

- Meghatározni a minőségbiztosítási rendszer folyamatos működésének a belső - folyamatos evaluációnak a feladatait és az akkreditálásnak, újra akkreditálásnak az összefüggéseit.

A minőségbiztosítás megalapozása magába foglalja:

- Az akkreditálás teljes tartalmának áttekintését.

- A minőségbiztosítás szervezésének, tervezésének megalapozását.

- Tervező és munkacsoportok megalakítását, a feladatok és felelősségek lefektetését.

- A tanárok és személyzet felkészítését a tervező munkára.

- Külső szakértők, konzulens szervezetek alkalmazásának előkészítését.

 

A tervezési fázis magába foglalja:

- A helyzet felmérését és a felmérési eredmények ellenőrzését.

- A minőségpolitika és stratégia meghatározását.

- A kulcsfontosságú folyamatok meghatározását és feltérképezését.

- A minőségügyi rendszer dokumentálását, ami magába foglalja, a Minőségügyi kézikönyv kidolgozását, eljárási rendek kidolgozását, procedúrák leírását, utasításokat, formanyomtatványokat és a feljegyzéseket.

- A minőségbiztosítási rendszerdokumentáció elfogadását, megismerését és az érintettek felkészítését az alkalmazásra.

A személyzet felkészítése kivételesen igényes munka, mert le kell győzni az eddigi rutinmódszerek alkalmazásának a védelmét, átmentési kísérletét minden emberben. Természetesen, az eltérő szintek, és eltérő feladatokon dolgozó egyének felkészítése eltér egymástól. Tisztelni kell a követelményt, hogy minden szint, minden személy megismerje a célt és a saját feladatait, és a nem megfelelő végrehajtás hatásait a többi végrehajtóra, szervezeti egységre, és az intézményre, mint egészre.

Ugyanilyen, ha nem igényesebb feladat a hallgatók érdekeltté tétele, felkészítése a feladatokra. Itt tekintetbe kell venni azt a nehézséget, hogy a hallgatók összetétele állandóan változik, de azt a távlati feladatot is, hogy innen viszik a minőségügyi felkészültséget magukkal az életbe, a jövendőbeli munkahelyükre.

 

Ahhoz, hogy eljussunk a minőségbiztosítási rendszer folyamatos működésének a belső - folyamatos evaluaciójához, be kell vezetni a minőségbiztosítást:

- Alkalmazni a minőségbiztosítási dokumentációt.

- Elvégezni a dokumentáció alkalmazásának és a minőségbiztosítási feladatok végrehajtásának finom hangolását, vagyis be kell járatni a rendszert.

- Folyamatosan ellenőrizni kell a minőségbiztosítás eredményeinek abszolút és relatív értékmérőit.

- A minőségbiztosítás fejlesztése folyamattá kell, hogy váljon.

 

A folyamatos belső evaluáció csak a minőségbiztosítás folyamatos működtetésének következménye lehet és magába fogalja:

- Az oktatási programok jóváhagyását, kísérését, időnkénti vizsgálatát és a sikeresség tényezőinek keresését.

- Az előadó személyzet evaluációját (értékelését, továbbképzését).

- Az erőforrások értékelését.

- Az információs rendszer evaluálását.

- A hallgatói értékelést.

Nem utolsó sorban tisztázni kell a folyamatos minőségbiztosítás feladatait és az akkreditálásnak, újra akkreditálásnak az összefüggéseit.

 

> 2. 6. A minőségbiztosítási rendszer és az akkreditáció

Adott felsőoktatási intézmény minőségbiztosítási rendszere az országos minőségügyi biztosítási rendszernek része. Veress (1999) ezt a következőképpen ábrázolta (4. ábra).

Könnyen értelmezhető, hogy a minőség-ellenőrzés a minisztérium és háttérintézményeinek, a minőséghitelesítés az akkreditáló testületek, míg a minőségértékelés az oktatásban résztvevők és érdekeltek feladata. Ide kell sorolni az önértékelést, belső felülvizsgálatok rendszerét, valamint a szakmai szövetségek, hallgatói testületek, a gazdasági életet képviselő szervezetek értékeléseit is.

Fontos kitérni az akkreditálással kapcsolatban a minőséghitelesítés fogalmára. Az olyan felülvizsgálat, mint az akkreditálás, elsősorban a megfelelősséget tudja megítélni, míg a minőségbiztosítás működését hitelesíteni tudja, megállapítva, hogy az a minőségügyi dokumentációban lefektetettnek megfelelően működik, vagy nem működik.

4. ábra

A képzés nemzeti minőségügyi szabályozó rendszere

 

 

Ez a fogalmi meghatározás azért fontos, mert a minőség szubjektív kategória, közvetlenül nehezen, vagy egyáltalán nem mérhető. Ugyanakkor a megfelelőség meghatározható és mérhető, ha előzőleg meghatároztuk a megfelelősség jellemzőit és kritériumait. A minőség és megfelelőség összehasonlítása az 1. táblázatban tekinthető át.

 

1. táblázat

A minőség és a megfelelőség főbb jellemzői

 

  Minőség Megfelelőség
A definíció / fogalom jellege Szubjektív Objektív
„Dimenzió" Értékbeli Naturális
A tulajdonság jellege Funkcionális Leíró
Mérhetőség Nehéz Könnyű
Jelentőség Elsődleges Másodlagos

Feltétlenül fontos, hogy az akkreditálás ne csak a megfelelőség megállapítására korlátozódjon, hanem megfelelő súlya legyen a minőséghitelesítésnek is.

A minőségbiztosítás és megfelelőség biztosítása rendkívül jelentős az intézmények továbbfejlődésében. A külföldi tapasztalatok szerint a minőségbiztosítási rendszerek alkalmazásával, a megfelelőség biztosításával bizonyos idő után egyfajta átalakulás megy végbe, amely során a vezetési eszközből vezetési rutin lesz, amit sikeres minőségorientált vezetési gyakorlatként (good management practice) kezelhetünk.

A felsőoktatási minőségbiztosítást tehát adaptációs folyamatként kell elfogadni, racionális magatartásnak, mert az állandó javításra, innovációkra helyezi a hangsúlyt és önmagát, de az egész intézmény teljesítményét is javítja.

A szervezéstudomány jelentős elemnek tartja a szervezeti önértékelés rendszerének kialakítását és fenntartását. Az EFQM, vagyis a Malcolm Baldridge üzleti kiválósági modellen (5. ábra) alapuló önértékelés számos szervezet tevékenységi körébe, kultúrájába épült be. Könnyen belátható, hogy a modell a felsőoktatási intézmények életére is könnyen alkalmazható, csak a gazdaságban használatos terminológiát kell behelyettesíteni a főiskolai intézményi modell elemeinek megszokott elnevezéseivel.

 

5. ábra

A Malcolm Baldridge üzleti kiválósági modell

 

 

Ehhez nyújtanak támpontot a következők:

Kovács és Veress (2000) szerint „a minőségügy alapvető fogalma az igény - kielégítési folyamat, amely egyrészt a termelő vagy szállító (ellátó, vagy szerződő fél), azaz a gyártó, vagy a szolgáltató által végzett termelésből áll (amelynek az eredménye a termék, amely gyártmány, vagy szolgáltatás, amely a fogyasztókhoz, megrendelőkhöz kerül), aki a fogyasztás során azt felhasználja, elhasználja, fogyasztja."

Veres G. (1999) szerint az egyetemi/főiskolai képzést, mint társadalmi igény kielégítési folyamatot két szinten értelmezzük, de ebből csak az alsóbb szintű meghatározást említjük, amely szerint:

- A tanítási folyamatot tekintjük termelési folyamatnak,

- a tanulást fogyasztási folyamatnak, és

- terméknek az átadott ismereteket.

Visszatérve az EFQM modellen alapuló önértékeléshez, ki kell hangsúlyozni, hogy az önértékelési kultúra bevezetésében kulcsszerepet játszik a szervezetek vezetőinek és meghatározó munkatársainak felelőssége, tudatossága, a szervezet eredményessége érdekében teendő intézkedések megtétele. Mindehhez a felsőoktatási szervezet humánerőforrásai fejlesztése szükséges, hogy a bevezetendő és alkalmazandó eljárás alapjai megteremtődjenek.

A szervezeti kultúra állandó fejlesztéséhez az önértékelési eszközök kellő segítséget nyújtanak és segíthetnek megtörni a felsőoktatásban meggyökeresedett hagyományok, hierarchiák, viselkedési minták és értékek fenntarthatatlan rendszerét. A termelő és szolgáltató szektorhoz hasonlóan a felsőoktatási szervezetekben is kialakult és él egy szervezeti kultúra. Ha vizsgáljuk e kultúrát, azt tapasztaljuk, hogy az oktatás szereplőinek folyamatos interakcióiban fejlődik, amelyben egyszerre jöhet létre tradíció, szervezeti struktúra, oktatói és hallgatói viselkedési minták stb.

Hasonlóan kell értékelni a minőségbiztosítás működésének és az újra akkreditálásnak a kapcsolatát is. Az intézmények felkészítése az akkreditálásra általában hamarabb lejátszódott, mint a minőségbiztosítás kontinuitásának végiggondolása. Ebből kifolyólag nem lett racionálisan végiggondolva az akkreditálás előkészítő anyagaira alapozott minőségbiztosítási rendszer bevezetés lehetősége.

Az akkreditálási elvárások teljesítése a megfelelőség biztosítását jelentette, de ez a folyamat kibővítve a minőségtervezési folyamattal és abból keletkező minőségügyi dokumentáció (Minőségügyi kézikönyv, minőségirányítási folyamatok leírásai, munkafeladatok leírásai, alapokmányok és nyilvántartások) elkészítésével a minőségbiztosítás megalapozását jelenthette volna a minőségtervezés felvállalása (6. ábra) és á tervezés, bevezetés lépéseinek beépítése az akkreditálási feladatok elvégzésébe (7. ábra).

 

6. ábra

A minőségtervezés folyamata

 

Ha végiggondoljuk, egy minőségügyi rendszer folyamatosan működtethető, és napirenden tartja az állandó evaluálást - vagyis értékelést és fejlesztést, ami annyit jelenthetne a jövőben, hogy az állandó minőségi javulás mellett nem kellene külön felkészülést szervezni az újra akkreditáláshoz, mert a teljes minőségbiztosítási dokumentáció naprakész lenne. Annak áttekintésével értékelhető a munka színvonala, a folyamatok és eredmények, ami alapja lehet az újra akkreditálásnak.

Magától értetődően ennek megvalósításához tudatosulniuk kell a belső és külső motivátoroknak (2. táblázat) az intézmények vezetésében. Ennek megalapozottsága miatt álljon itt, hogy a minőségügyi szakma úgy tartja, hogy a minőségügyi rendszer bevezetése megalapozható az ISO szabványokból, vagy a Total Quality Management (TQM) filozófiából kiindulva is. Mindkét esetben ugyanaz a cél elérése valósul meg, mert a bevezetett minőségügyi rendszer átszövi az intézményt mint rendszert, és alrendszerévé válik.

Az előzőekből kiindulva valószínűleg nem megalapozatlan a következő állításunk: „Aki tanulmányai során foglalkozott rendszerelmélettel, és elfogadta a rendszerszemlélet alapgondolatait, az gyorsan rádöbben, hogy a minőségügy is rendszerszemléletű, mert a szervezet mint egy rendszer egészét öleli fel" (Somogyi és mások, 2007.)

 

7. ábra

A minőségügyi rendszer tervezési és bevezetési folyamata

 

 

Megítélésünk szerint, megfelelő vezetői elkötelezettséggel, a főiskolai intézményeknek túl kellett volna lépniük az akkreditáláshoz kötődő törvényes elvárásokon, és a minőségügyi rendszer megalapozására is gondolni. A felméréseken, helyzetértékeléseken, tanterveken, programokon túl a megfelelő minőségügyi dokumentációt kialakítva, a megfelelő képzést elvégezve az egész folyamat a minőségügyi rendszer bevezetését is megoldhatta volna.

 

2. táblázat

A szervezetek motivációi minőségügyi rendszerek bevezetésére

 

Külső elvárások, motivátorok Belső elvárások, motivátorok
Fogyasztói elvárások Szervezettebb folyamatok
Piaci kényszer Rendteremtés
Állami, hadsereg, nagy rendszerek megrendelései Működés javulása
Ellenőrzés javulása
Csatlakozás a konkurensekhez Költségcsökkenés
Export piacok biztosítása Kiegyensúlyozottabb minőség
Tulajdonosok elvárása Rendszerbeli megközelítés
A működési biztonság növekedése
A szervezet imázsának a javulása Stabilabb teljesítmény
A minőség iránt javuló viszony
Külföldi tőke befektetési lehetősége A vállalat kívánsága a minőség kifejezésre juttatásában tanúsítással
Információáramlás javulása
Piaci pozíciók javulása A döntéshozatal jobb előkészítése
A hibakockázat csökkenése nagy megterhelés mellett

Az említett feladatokkal kapcsolatban a folyamatorientált szemlélet különös fontosságát mutatja a 8. ábra. A szemlélet egyidejűen foglalkozik az értéknövelő tevékenységekkel, az információáramlással, a vevőközpontúsággal és a folyamatos fejlődéssel.

 

8. ábra

A folyamatorientált szemlélet modellje

 

 

Félő, hogy a legtöbb helyen az akkreditálással elért szintet tartani fogják, de a folyamatokat nem fogják a minőségbiztosítás követelményeinek megfelelően, dokumentáltan kísérni, és az újra akkreditálás előkészületei hasonlóak lesznek az első akkreditálás előkészületeihez.

Ezzel ellentétben, a folyamatok ellenőrzését az átvizsgálások, értékelések egész rendszerének kellene alávetni (9. ábra)

 

9. ábra

Az átvizsgálások és értékelések rendszere

 

 

> 2. 7. Minőségügyi rendszerek integrálása az intézményirányítási rendszerrel

A szervezéstudományokban felismerték, hogy párhuzamosan egymás mellett létező menedzsment rendszerek nem működhetnek elszigetelten, azokat integrálni kell. Az integráció iránti igény már a 80-as évek végén megjelent, melyet hatásosan mutat be Tenner és DeToro (2007) TQM-röl szóló müve, a minőség teljes kifejlődésének öt szakaszán keresztül:

  1. A felső vezetés konszenzusa.
  2. Az egész cégre kiterjed a TQM oktatása, mindenki megismerkedik az alapmódszerekkel.
  3. A problémamegoldó és folyamatjavító módszerek térhódítása.
  4. Az egész céget átható minöségtudatosság áttöréses eredményeket hoz.
  5. Aminőségmenedzsment, az irányítás és stratégia eggyé válik, nincsen külön minőségügy, külön minőségügyi értekezletek, és a minőségügyi rendszernek elkülönített működése. Mindezek tökéletesen egybeforrnak a vállalat irányításával.

Ugyanerre az integráltságra utal az előző ábrából a vezetői felülvizsgálat és a minőség auditálás rendszere is (3. táblázat)

A nagyobb teljesség kedvéért meg kell említeni az audit modernizálódását, ami a nagyobb komplexitás irányába mutat. A 4. táblázatban áttekinthetők a klasszikus és a modern, komplex belső audit eltérései.

 

3. táblázat

Vezetői felülvizsgálat és audit összehasonlítása

 

Vezetői felülvizsgálat Minőségi rendszer audit
Mit ölel fel
Az egész szervezetet vagy szervezeti egységet Folyamatot, tevékenységet, amit lefed a minőségirányítás
Elrendeli
Vezetés Megkövetelik a nemzetközi szabványok
Módszer
Vezetés választása szerint Nemzetközi szabványok szerint
Dokumentáció
Az érvényes nyilvántartási rendszer Folyamatközpontúság, folyamatmodellezés
Megfelelőség
A szervezet teljesítménye
Szabályozottság
A jó működés bizonyítékai -jelei
Munkatársak
Hogyan dolgoznak Mennyit tudnak a minőségügyi rendszerről
Állandóság - Változatosság
Minden a szabályzatok szerint működjön A folyamatos fejlesztés bizonyítékai
Személyzet felkészítettsége - képzettsége
Megfelelő iskolai végzettség Pótlólagos minőségügyi képzettség
Időzítés
Évi programok szerint, a vezetés döntése alapján 1 héttől 2 -3 hónapig Belső audit évente 1-2 esetben néhány napos időtartamban
Költségek
Ellenőrök fizetése, anyagi költségek és a folyamatos képzés költségei Belső auditorok képzése, költségeik, a külső auditorok költségei

 

4. táblázat

A klasszikus és a modern komplex belső audit összehasonlítása

 

  Klasszikus Modern
Módszer Szabványok szerinti audit. Hangsúly a feladatok elvégzésének módján és a korrekciókon. Önellenőrzéses audit Hangsúly az erősségeken és a problémák keletkezésének megakadályozásán egyes elemek fejlesztésével.
Cél Bizonyítás, hogy a követelményeknek eleget tesznek. A tényleges és előírt közötti eltérések meghatározása. A követelményeket nem kielégítő elemek meghatározása. Megállapítani az előrelépés lehetőségét a hibátlanság felé. A felhasználók megelégedettségének megismerése, mérése és a javítások lehetősége. A szervezet hatékonyságának növelése. Visszacsatoló információk, minden működési területen.
Jellemzően Vertikális Eltolódás a horizontalítás felé az önellenőrzés miatt.
Irányultság Reaktív - múlt Proaktív-jövő
A szervezet teljesítményének értékelése A vezetés szempontjából. Az érdekeltek (stakeholders) szempontjából
Az auditorok tanulási forrásai Szabványok, eljárások és auditori tréningek. Önértékelési tréning, pénzügyi auditoroktól, piackutatóktól, szervezőktől.
Szükséges auditori kompetenciák Az audit eljárások, módszerek, technikák ismerete. Irányítási rendszerek ismerete. Kommunikációs készségek. A szervezet működésének megértése. Az önértékelési módszerek és TQM technikák ismerete. Kommunikációs és konszenzuskeresési készségek.

 

Feltétlenül ugyanezekkel a fejlődési lépésekkel kell számolni a felsőoktatási intézményekben is. A minőségbiztosítást az intézet vezetésének részévé kell tenni minden szinten.

 

> 2.8. Ajánlások

A szakképzés, továbbképzés valamint felnőttképzés napjaink és további életvitelünk alapvető problémája, tekintettel a gyors változásokra és az új ismeretek, képességek szükségére, a humán erőforrás állandó fejlesztésére.

Az oktatási rendszer hiányosságai, elmaradottsága megköveteli a problémakör komplex kezelését. A rendszer önmagában és a rendszerben résztvevő szervezetek eleget kell, hogy tegyenek a következő általános céloknak:

- kompetencia elvüségnek,

- gyakorlatorientáltságnak,

- munkaerő-piaci helyzethez igazodásnak,

- szakképzési struktúra kialakítási követelményeinek.

A fejlesztéspolitika kialakításában, megvalósításában, a rendszer működtetésében részt kell, hogy vegyenek a gazdaság és a vállalkozók képviselői, a szakmai érdekvédelmi szervezetek, kamarák és az állami ágazati hatóságok a minisztériumi szinttől az önkormányzatokig.

A legfontosabb távlati és középszintű feladatok körvonalazása előtt ki kell hangsúlyozni egy komplex, átfogó előzetes felmérés fontosságát a piacorientált oktatás - képzés minőségközpontúságáról. E felmérésbe tarozik:Megfelelnek-e a minőségi, tartalmi, formai szabályozók és minőségi követelmények?

- Megfelel-e az intézményi infrastruktúra és megfelelő-e?

- Az oktatói kompetencia (szakmai kompetencia, didaktikai felkészültség, kommunikációs készség, a tanítás mellett a tanulás-irányítási képesség).

- Megteremteni a rendszer egészének és a kivitelező szervezeteknek a minőségmenedzsmentjét.

- A kivitelező szervezetek, beleértve a gyakorló helyek akkreditálását és újra akkreditálását a minőségmenedzsment követelményei alapján.

- Támogatni a szakmaszerkezet korszerűsítését, az átjárhatóságot és a korábbi képzésekben megszerzett ismeretek elismerését.

- Szakmánkénti bontásban megteremteni a tanulói és oktatói teljesítmények folyamatos mérését, összevetve az eredményeket a minőségmenedzsment rendszerében rögzített követelményekkel.

- Az akkreditálásban és a minőségügy fejlesztésében érintett állami intézmények felügyelete mellett napirenden tartani a minőségmenedzsment bevezetését, működtetését minden intézményben és az újra akkreditálás alapvető követelményeként kezelni a minőségügyi rendszer folyamatos működését és az állandó innováció, minőségfejlesztés fenntartását.

 

Irodalom

Arsovski Z. (2006): Mapiranje ključnih procesa u visokom obrazovanju, Festival kvaliteta 2006, Kragujevac.

*** Bologna, (1999): The European Higher Education Area - Joint Declaration of the European Ministers of Education s, Convented in Bologna on the 19th of June 1999.

*** Bologna Process Stocktaking Report 2009 - http://www.ond. vlaanderen.be

Döbrönte Katalin-Vida Szabolcs (2004): A regionális politika és intézményrendszer szerepe Magyarországon. Tér és Társadalom. .

***EUA (2009) - European University Association - http://www.eua.be

***Europen Higher Education Area (EHEA) - http://www.ond.vlaanderen.be

*** Report from a working group appointed by the Bologna Follow -up Group to the Conference of European Ministers, Responsible for higher Education, Bergen, 19 - 20- may 2005 - http://www.ond.vlaanderen.be

Fields, Joseph C. ( 1994): Total Quality for Schools: A Guide for Implementation, Books§Standards

Freed, Jann E. and Others (1994): Total Quality Management on Campus: Pipe Dream or New Paradigm? ,AIR 1994, Annual Forum Paper.

Kovács Gergely (2005): (Át)alakuló európai felsőoktatás - Bologna Folyamat - www.sze.hu

Kovács K. - Veress G. (2000): Minőségelmélet, Miskolci Egyetem

***Londoni kommüniké (2007)-www.okm.gov.hu

Lovering, J. (1992): Theory Led by Policy: The Inadequencies of the „New Regionalism", International Journal of Urban and Regional Research.

***OECD (1989) - Schools and Quality, An International Report, Paris,

Papanek G.(2003): Az „európai paradoxon" a magyar K+F szférában. Fejlesztés és finanszírozás.

Somogyi Sándor (1989): Minőségmenedzsment oktatása a keszthelyi Georgikon Karon, Georgikon Napok

Somogyi S., Kajári K., Szabó I. L., Dómján P. (2007): Minőségmenedzsment vezetők részére, Most- Híd, Forum

A.R. Tenner, I. J. DeToro (1997): Teljes körű minőségmenedzsment, Műszaki Könyvkiadó Budapest

*** UNESCO (1998) - Felsőoktatás a 21. században - www.unesco. org/education

Veress Gábor (1999): A felsőoktatási intézmények minőségmenedzsmentje, Műszaki könyvkiadó - Magyar Minőség Társaság

 

Angol nyelvű dokumentumok

General Report of the Bologna Seminar "Aligning National against European Qualifications Frameworks: the principles of self certification", Tbilisi, November, 2008

Quality Assurance and Qualifications Frameworks (Felsőoktatási képesítési keretrendszerek Angliában, Wales-ben, Észak-írorszgában, Ausztriában, Magyarországon, Németországban és Romániában). ENQA- European Association for Quality Assurance in Higher Education (Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Szövetség), 2008

Recommendations of the Bologna Seminar"Council of Europe Higher Education Forum on Qualifications Frameworks, October 2007

London Communique of the European Ministers responsible for higher education in the countries participating in the Bologna Process, 2007

National Qualifications Frameworks - Development and Certification. Report from Bologna Working Group on Qualifications Frameworks, 2007

Bergen Communique of the European Ministers Responsible for Higher Education in the countries participating in the Bologna Process, 2005

The framework of qualifications for the European Higher Education Area, May 2005

General Report of the Bologna Conference on Qualifications Frameworks, Copenhagen, January 2005

Report by the Bologna Working Group on Qualifications Frameworks - February 2005

Framework for Qualifications of the European Higher Education Area Berlin Communique of the Ministers Responsible for Higher Education in the countries participating in the Bologna Process, 2003

General Report of the Bologna Seminar "Qualification Structures in European Higher Education", Copenhagen, March 2003

 


 

INDEX

 

  1. A szerző a Veszprémi Pannon Egyetem Professor Emeritius-a, a Georgikon - Mezőgazdaságtudományi kar, valamint az újvidéki Mezőgazdasági Kar és a szabadkai Közgazdasági Kar valamikori egyetemi tanára.
  2. EFT = Európai felsőoktatási térség

 

 

   
Előző fejezet Következő fejezet