Előző fejezet Következő fejezet

4. Képzési igények és kínálatok térszerkezete

 

Dr. Gábrity Molnár Irén1

 

> Bevezető

A vajdasági iskolahálózat képzési szakokat és minőséget nyújtó kapacitásai nem mindig felelnek meg a munkaerő-piaci elvárásoknak. A probléma elemzéséhez folyamatosan ismernünk kell a foglalkoztatottsági feltételeket, majd a kínálatot is, mint a munkavállalók képességét.

 

> 4.1. Foglalkoztatottsági adatok

Szerbiában a mezőgazdaság, halászat és erdőgazdaság a statisztikai kimutatásokban primőr, az ipar, bányászat, építőipar és kisipar szekunder, a szolgáltatások tercier besorolásúak. Az utóbbi fél évszázad során, aktív népesség zöme előbb áttevődött a primőr gazdasági tevékenységből a szekunder gazdasági tevékenységekbe (1953-1971 között), onnan pedig a tercier tevékenységekbe (1971-1991 között).

Az 1953-1991-es időszakban az aktív népesség gyors ütemben szabadult meg a nehéz mezőgazdasági munkától. Vajdaságban 1991-ig az aktív népesség 35, 8%-a hagyott fel a mezőgazdasággal és ipari jellegű foglalkozásokba kezdett. Az iparosodás és iparosítási gazdaságpolitika kezdeti szakaszában a mezőgazdasági népesség volt az, amely az ipar és később a szolgáltatások számára biztosította a szükséges emberi erőforrást.

 

1. táblázat

Az aktív és az aktív kereső (foglalkoztatott) népesség változása nemzetiségek szerint 1961-2002 között2

 

 

 

 

Összes népesség (000) Aktív népesség (000) Aktív kereső (foglalkoztatott) (000) Az aktív keresők százaléka
% az összes népességben % az aktív népességben
Vajdaság
1961 1854 816 400 21,6 49,0
2002 2031 912 701 34,5 76,9
Szerb
1961 1018 441 216 21,2 49,0
2002 1322 600 457 34,6 76,2
Horvát
1961 145 66 37 25,5 56,1
2002 77 33 26 33,7 78,8
Szlovák
1961 74 33 11 14,8 33,3
2002 57 26 21 37,5 80,8
Montenegrói
1961 35 12 9 25,7 75,0
2002 35 16 12 34,3 75,8
Magyar
1961 443 198 102 24,4 51,1
2002 290 126 102 35,2 81,1
Román
1961 57 30 4 8,0 14,3
2002 30 13 11 36,7 84,6

Forrás: Demografska kretanja i karakteristike stanovništva Jugoslavije prema nacionalnoj pripadnosti. Centar za demografska istraživanja, Institut društvenih nauka, Beograd 1978. - Za internu upotrebu, 445.

 

A 2002. évi népszámlálás szerint, a vajdasági mezőgazdaságban már ugyanolyan volt a szakképzettségi szint, mint az ipar legtöbb ágazatában. A mezőgazdasági népesség átrétegeződése az 1991-2007-es privatizációs időközben hatalmas méretekben felgyorsult, amelynek következtében 20 000-60 000 hektáros, szerb kézen lévő földtulajdonok jöttek létre Vajdaságban, amelyeken a munkavállalók jelentős arányban magyar és más nemzeti kisebbséghez tartozók. Az aktív lakosság, valamint a foglalkoztatottak nemzetiségi hovatartozása az 1. táblázatból látható.

Az adatok szerint az 1961-2002-es időszakban a szerb nemzetiségű összes népesség és aktív népesség a harmadával növekedett, az aktív kereső népesség száma megkétszereződött.

A szerbség az aktív kereső népesség arányát (az összes népesség 33%-os növekedése ellenére is) 21, 2%-ról 34, 6%-ra növelte; magában az összes aktív népességben pedig 49, 0%-ról 76, 9%-ra. Az aktív szerb népesség kétharmada 2002-ben gazdaságilag foglalkoztatott volt. A többi nemzetiségek esetében ellenkező mozgás zajlott le.

A magyar aktív népesség száma több mint 33%-kal csökkent. Ugyanakkor az aktív keresők száma nem változott. Ennek következtében az egyharmadával csökkent aktív népességben viszonylag megnőtt az aktív keresők száma; arányuk csaknem azonos lett a szerbséggel. Valójában ennek az eredménye: az egész és aktív magyar népesség 30-40%-ra csökkenése, az ingázás a falusi lakhely és a távoli, szerb környezetben kialakított ipari központok között.

A szerbek túlreprezentáltsága a jónak tartott munkahelyeken látható a 2. táblázatban. A magyarok főleg csak vezető-helyettesi rangig vitték, vagy osztályvezető és alsóbb szintű vezetői szintig.

 

2. táblázat

Szerb és magyar aktív kereső népesség megoszlása foglalkozás szerint (2002. évi népszámlálás)3

 

  Szerb Magyar
  Szám Szerkezet % Szám Szerkezet %
Összesen 457 436 100,0 102 794 100,0
Törvényalkotó, közigazgatási-, gazdasági vezető 22 157 4,8 2679 2,6
Szakember (önálló értelmiségi) 32 309 7,1 3985 3,9
Szakmunkatárs (beosztott értelmiségi) 84 187 18,4 13 275 12,9
Irodai dolgozó 32 007 7,0 5 205 5,1
Szolgáltató és kereskedelmi foglalkozású 56 105 12,3 8425 8,2
Mezőgazdasági magántermelő 59 718 13,1 24 978 24,3
Kisiparos 52 538 11,5 14 792 14,4
Gép- és gépsorkezelő és -szerelő 65 743 14,4 15913 15,5
Elemi foglalkozás 39 773 8,7 12 635 12,3
Egyéb 12 899 2,8 910 0,9

 

Forrás: Ednički mozaik Srbije prema podacima popisa stanovništva 2002.

Ministarstvo za ljudska i manjinska prava Srbije i Crne Gore, Beograd 2004., 192-193. o.

 

A magyar önállóértelmiségiek száma is lemaradást mutat. A magyar értelmiség elsősorban a tanügy és egészségügy alsó szintjein dolgozik. Szerepük szinte jelentéktelen a gazdasági élet tervezésében és szervezésében, az összetettebb adminisztrációs munkában. A magyarok a gazdasági tevékenységekben főleg a középfokú végzettséget igénylő munkahelyeken dolgoznak. Ugyanakkor felülreprezentáltak mezőgazdasági magántermelőkként (24,3%), azzal, hogy zömében 2-3 hektáros törpebirtokon folytatnak intenzív mezőgazdasági termelést.

A (3. táblázat szerint) szerb népesség kihátrál a mezőgazdaságból és a vagyonbiztosítást, a pénzforgalmat, az ingatlanközvetítést, az államigazgatást, katonaságot, állambiztonsági pozíciókat keresi.

A magyar fiatalok elhelyezkedési esélyei a többségi fiatalokhoz viszonyítva nem mutat megnyugtató képet. Az államalkotó nemzet minisztériumok, közigazgatási irodák, tanfelügyeletek segítségével ellenőrzése alatt tartja a kisebbségeket érintő oktatási intézményeket, a közigazgatási szervekben és fontos állami posztokon4 való munkába állást, ami miatt a magyarok alulreprezentálak a felsőoktatásban és a munkaerőpiac privilegizált szféráiban.

A magyar fiatalok elhelyezkedési esélyei Szerbia/Vajdaság, illetve a térség munkaerőpiacától és igényétől függ5, valamint az ott megjelenő szelekciós módszerektől. Az oktatásban és a munkakeresés terén a vajdasági magyarok a többségi nemzettel veszik fel a versenyt, nem követhetnek magyarországi vagy európai mintákat, aminek vannak hátrányos következményei.

A magyar fiatalok igénylik az anyanyelvű iskoláztatást, de a magyar nyelven is elérhető iskolai szakok gyakran nem versenyképesek munkahelyszerzés szempontjából. Hasonlóan megesik, hogy munkába álláskor számukra nem mindig előny a több nyelv ismerete, hanem hátrány, hogy nem szerbül szereztek közép-, vagy felsőoktatási végzettséget. Sajnos a szakma- és munkahelyválasztás terén a szerbiai/régióbeli munkaerő-piaci tényezők a döntőek nem pedig az európai normafeltételek, amelyekhez fiataljaink szívesen tartanák magukat.

 

3. táblázat

Szerb és magyar aktív kereső népesség gazdasági tevékenységek szerint (2002. évi népszámlálás)

 

Tevékenység Szerb Magyar
Összesen 457 436 100,0 102 794 100,0
Mezőgazdaság, vadászat, erdészet 89 886 19,6 34 143 33,2
Halászat 606 0,13 188 0,18
Bányászat 2 739 0,6 276 0,3
Feldolgozóipar 117 774 25,7 28 431 27,7
Energiagazdaság 6 358 1.4 1 627 1,6
Építőipar 21 553 4,7 4 988 4,9
Kiskereskedelem 62 318 13,6 10 124 9,8
Szálloda- és vendéglátóipar 11 075 2,4 1668 1,6
Közlekedés és raktárgazdálkodás 25 789 5,6 3 311 3,2
Pénzforgalom 7 971 1,7 823 0,8
Ingatlanközvetítés 12 049 2,6 1 682 1,6
Államigazgatás, katonaság, társadalombiztosítás 24 028 5,3 2 382 2,3
Oktatás 20 975 4,6 4 158 4,0
Egészségügy és népjólét 27 967 6,1 5 545 5,4
Kommunális és személyi szolgáltatás 13 032 2,8 2 457 2,4
Vállalkozó háztartási mikro-gazdaság 295 0,06 142 0,14
Ex-territoriális gazdasági egység 33 0,01

7

0,01
Egyéb 12 988 2,8 842 0,8

 

Forrás: Etnički mozaik Srbije prema podacima popisa stanovništva 2002. godine.

Ministartstvo za ljudska i manjinska prava Srbije i Crne Gore, Beograd 2004., 235. és 240. o.

 

A régióban felfedhető gazdasági húzóágazatokról megoszlik a vélemény. A városban élő fiatalok a szolgáltatások területén tartják esélyesnek a munkavállalást, míg a falun és kisvárosban élők inkább a mezőgazdaság és a feldolgozóipar lehetőségeit észlelik.

A városban a keresett szakmák és húzóágazatok: közgazdászmenedzser, informatikus, logisztikai szakember, építészmérnök, könyvelő, pénzügyi szakértő, marketingszakember, reklámszakértő, pszichológus, gyógyszerész, szakorvos, fogorvos, állatorvos, szimultán fordító, turisztikai szakember, vendéglátóipari dolgozók, építész, szobafestő, kőműves, textilmunkás.

A térségben érvényesülő presztízsszakmák, a menedzser, banki/pénzügyes munkák, marketing-, informatikai munkák, programozó, vállalkozó, közgazdász, képzett könyvelő, ügyvéd, egyetemi tanár, logista, építészmérnök, szakorvos.

A statisztikai adatok szerint a nem igényelt (viszonylag telítődött) szakmák a régióban: fémmegmunkáló, gépésztechnikus, fodrász, kereskedő-eladó, ápoló, vegyész, gépkocsivezető, kertész és a bölcsész szakok.

 

> 4.2. Képzési kínálat

A vajdasági felsőoktatási intézmények közé sorolhatók, az egyetlen állami Újvidéki Egyetem 14 karral (Újvidék, Szabadka, Nagybecskerek és Zombor székhellyel), az állami főiskolai intézmények (Újvidék, Szabadka, Nagybecskerek, Kikinda, Sremska Mitrovica, Versec székhellyel), majd a magán főiskolai intézmények (akkreditált és nem akkreditált szakokkal) és végül a külföldi/ magyarországi kihelyezett tagozatok (Szabadka, Zenta).

A felsőoktatás működését Szerbiában 2005. augusztus 24-étől új Felsőoktatási6 törvény szabályozza, amely vajdasági felsőoktatási intézmények létrehozására és működtetésére vonatkozó elemeket is magába foglal. A vajdasági felsőoktatási intézmények szabályozása két szinten jelenik meg: köztársasági és tartományi törvénykezés elemeként7 Az ún. omnibusz-törvény alapján a tartományban lévő állami karok alapításának joga az autonóm tartomány hatáskörébe tartozik, de az Újvidéki Egyetem keretei közötti változásokhoz az Egyetem jóváhagyása is szükséges. A szerbiai jogszabályok a belföldi karalapítást preferálják, s ez az egyetemek létrehozására is vonatkozik. Külföldi jogi személy csak egyetemi szintű kart (fakultást) alapíthat, de belföldi jogi személy egyetemet is. A külföldi egyetemek kihelyezett tagozataira nem tér ki a törvény. Egy kar működését akkor engedélyezi a szerb köztársasági vagy a tartományi kormány, ha eleget tesz bizonyos oktatói, tárgyi és anyagi feltételeknek (pl.: a Szerb Kormány Akkreditációs Bizottsága által jóváhagyott stúdiumok, továbbá az induló karon az oktatók 70%-a teljes munkaidőben dolgozik, ahol megfelelő épület, laboratóriumok, előadótermek, könyvtár biztosítják a munkához szükséges feltételeket).

A képzési kínálattal és az egyes karok hallgatói létszámának alakulásával a 4. és az 5. táblázat foglalkozik.

 

4. táblázat

Állami felsőoktatási intézmények a Vajdaságban a 2008/09-es tanévben

 

  Felsőoktatási intézmény Székhely Jelentkezők száma (maximális kvóta) Állami finanszírozás Költségtérítés Jelentkezés %
1. Állami egyetem
(1) Újvidéki Egyetem (Univerzitet u Novom Sadu)          

 

Bölcsésztudományi Kar (Filozofski fakultet) Újvidék 1 421 (913) 438 304 156

 

Építőmérnöki Kar (Građevinski fakultet) Szabadka 80 (144) 74 6 55

 

Jogtudományi Kar (Pravni fakultet) Újvidék 903 (880) 180 668 103

 

Közgazdaságtudományi Kar (Ekonomski fakultet) Szabadka 1 062 (660) 221 284 161

 

Mezőgazdasági Kar (Poljoprivredni fakultet) Újvidék 556 (685) 386 124 81

 

Mihajlo Pupin Műszaki Kar (Tehnički fakultet Mihajlo Pupin) Nagybecskerek 291 (485) 147 108 60

 

Műszaki Tudományok Kara (Fakultet tehničkih nauka) Újvidék 1 517* 868 437 na

 

Művészeti Akadémia (Akademija umetnosti) Újvidék 240 (177) 83 27 136

 

Orvostudományi Kar (Medicinski fakultet) Újvidék 613 (525) 362 25 117

 

Pedagógiai Kar (Pedagoški fakultet) Újvidék 178 (265) 110 134 67

 

Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar (Učiteljski fakultet na mađarskom nastavnom jeziku) Szabadka na 38 12 na

 

Technológiai Kar (Tehnološki fakultet) Újvidék 173 (240) 127 15 72

 

Testnevelési Kar (Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja) Újvidék na 120 180 na

 

-Természettudományi-matematikai Kar (Prirodno-matematički fakultet) Újvidék 1 030 (940) 434 200 110
2. Állami főiskolák
(9) Műszaki Szakfőiskola (Visoka tehnička škola strukovnih studija u Zrenjaninu) Nagybecskerek na na Na na
  Műszaki Szakfőiskola (Visoka tehnička škola strukovnih studija u Subotici) Szabadka 222 (380) 159 57 58
  Műszaki Szakfőiskola (Visoka tehnička škola strukovnih studija u Novom Sadu) Újvidék na na Na na
  Óvóképző Szakfőiskola (Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Kikindi) Nagykikinda na 60 34 na
  Óvóképző Szakfőiskola (Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Sremskoj Mitrovici) Sremska Mitrovica na na Na na
  Óvóképző Szakfőiskola (Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Subotici) Szabadka 93 (66) 66 27 141

 

Óvóképző Szakfőiskola (Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Novom Sadu) Újvidék 328 (175) 81 94 187

 

Óvóképző Szakfőiskola (Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Vršcu) Versec na na Na na

 

Ügyviteli Szakfőiskola (Visoka poslovna škola strukovnih studija u Novom Sadu) Újvidék 825 (630) 200 523 131

 

5. táblázat

Magán egyetemek és önálló magánkarok

 

1. „Educons" Egyetem (Univerzitet Educons), Sremska kamenica
Klasszikus Festészeti Akadémia
(Akademija klasičnog slikarstva) Sremska Kamenica
Környezetvédelmi Kar
(Fakultet zaštite životne sredine) Sremska Kamenica
Szolgáltatói Menedzsment Kar
(FABUS - Fakultet za uslužni biznis) Sremska Kamenica (2002 óta)
Ügyviteli Gazdaságtan Kar
(Fakultet poslovne ekonomije) Sremska Kamenica
 
2. Gazdasági Akadémia (Privredna akademija), Újvidék
Fogorvosi Kar
(Stomatološki fakultet)
Gazdasági és Műszaki Menedzsment Fakultás
(Fakultet za ekonomiju i inženjerski menadžment) Újvidék
Igazságszolgáltatási és Alkalmazott Gazdasági Jogi Kar
(Pravni fakultet za privredu i pravosuđe)
Újvidék
Kis és Közepes Vállalkozások Menedzsmentjének Fakultása
(Fakultet za menadžment malih i srednjih preduzeća), Újvidék
Menedzsment Kar
(Fakultet za menadžment), Újvidék
 
3. Önálló magán karok
Gyógyszerészet és Gyógyszerészeti Menedzsment Magánkar
(Fakultet za farmaciju i menadžment u farmaciji), Újvidék
Jogi és Ügyviteli Tudományok Kara
(Fakultet za pravne i poslovne studije)
USEE, Union of South Eastern EuropeFaculties,
Újvidék
Mezőgazdasági Szakfőiskola
(Visoka poljoprivredna škola strukovnih studija), Topolya
„TIMS" Sport és Turizmus Magánka
r (TIMS Fakultet za sport i turizam), Újvidék
 
4. Belgrádi magánegyetemek kihelyezett karai
Biogazdálkodási Kar
(Fakultet za biofarming) Megatrend univerzitet primenjenih nauka, Zombor
Jog és Politikatudományi Kar
(Fakultet za pravno-političke studije) Univerzitet Singidunum, Sremska Kamenica
Vállalkozói Menedzsment Kar
(Fakultet za preduzetni menadžment) Univerzitet „Braća Karić", Újvidék
 
5. Magyarul (is) oktató felsőoktatási intézmények kihelyezett tagozatai:
Budapesti Corvinus Egyetem Kertészettudományi Kar
Zentai Kihelyezett Tagozata, Zenta
Szolgáltatói Menedzsment Kar
(FABUS - Fakultet za uslužni biznis) Sremska Kamenica
- Szabadkai Kihelyezett tagozata (2007/08 tanévtől)
Mezőgazdasági Szakfőiskola
(Visoka poljoprivredna škola strukovnih studija), Beográd-Topolya (2007/08 tanévtől)

 

Megjegyzés:

Na = Nincs rendelkezésre álló adat

* 2006/2007-es tanévre vonatkozó adat

** A magánkarokra vonatkozólag nincsenek rendelkezésre álló adatok. A belgrádi Oktatáspolitikai Központ (Centar za obrazovne politike) kutatási eredményeire, Ivošević- Miklavič-re alapozva a Vajdaságban a magánhallgatók számát 4 000-re becsülhetjük (2009).

Forrás: Takács Zoltán szerkesztése az abszolutóriumi dolgozatában

használt honlapról8

Szerbiában (az állami felsőoktatási intézményekben) magyar nyelvű oktatás az Újvidéki Egyetemen van, de nem működik intézményesített magyar felsőoktatás, hanem csak annak részleges jegyeit találjuk meg: az egyetem 4 karán, egy akadémián,9 illetve néhány főiskolán.10 Az anyaországi kihelyezett tagozatok szabadkai és zentai főiskolai próbálkozásai még nem akkreditáltak Szerbiában, és csak részben illeszkednek az itteni felsőoktatási rendszerhez: konzultációs központokban folytatott távoktatási formaként. Ennek ellenére az ott szerzett diplomák honosítása lehetséges.

A vajdasági egyetemi karokon és főiskolákon munkaviszonyban levő magyarul tudó tanárok és tanársegédek száma (207), ami a vajdasági lakosság összetételében a magyarok részaránya alatt van: a főiskolákon a tanárok 17, 13%-a magyar, az összes egyetemi tanárnak pedig csak 7, 74%-a. Átlagéletkorukat tekintve a tanárok fiatalabbak a főiskolákon, mint az egyetemi karokon. Magyar nyelven oktató tanársegédnek alig jelentkezik valaki, sok helyen hiányzik az utánpótlás.

Az érettségiző magyar középiskolások közül évenként mintegy félezer iratkozik be egyetemre. Egyetem választáskor, a vajdasági fiatalokra jellemző a „kudarckerülő magatartás". Ez azt jelenti, hogy szívesen a legközelebbi városban tanulnak, a szülői sugallatot is elfogadják (költségkímélő megoldásként), sőt gyakori a napi/heti ingázás, mert magyar nyelven szeretnének továbbtanulni (energiakímélő helyzet, hiszen sokan küszködnek a szerb nyelvtudással). Megfigyeltük, hogy a hálózathatás/városvonzás (tömb magyar térség) érezhetően hat a felsőoktatási intézmény választásakor. 2002 óta a szabadkai karokon (és a kihelyezett tagozatokon) több a magyar hallgató, mint Vajdaság többi egyetemi városaiban együttvéve.

Legtöbb magyar elsőéves egyetemista a Közgazdaságtudományi karon volt (2005-ben): 127, majd a Természettudományi karon (78) és a Műszaki karon (55). Több mint 30 elsőéves iratkozott be még a tanítóképző, orvosi, jogi és az építőmérnöki karokban. A többi karon a magyar hallgatók alulreprezentáltak. Újabban megfigyelhető az a jelenség is, hogy alkalmi munka mellett, magán karokon, vagy kihelyezett tagozaton távoktatással próbálkoznak a magyar fiatalok.

Aggasztó, hogy hosszabb időszakon át, csökkent a magyar egyetemi hallgatók száma: 1966/67-ben a magyar főiskolai és egyetemi hallgatók száma még 4364 volt - a jelenleginek majdnem kétszerese. Az 1991-es és 2002-es népszámlálás adatait összehasonlítva némi pozitív változás tapasztalható a felsőfokú végzettséggel rendelkezők statisztikájában: 9, 4%-ról 11, 0%-ra emelkedett a felsőfokú végzettséggel rendelkező lakosság száma11 (az EU átlaga már 1991-ben 18% volt). Feltehető a kérdés: Vajon ez a magyar fiatalok gyengébb továbbtanulási szándékán múlik?

Az Újvidéki Egyetemen 2005/06 iskolaévben 39. 761 hallgató volt. Ebből 9. 878 első éves, amelyben csak 5, 75% a magyar ajkú hallgatók részvétele. Ugyanebben az iskolaévben nem volt 1300 magyar felső iskolás sem. A vajdasági állami főiskolákon összesen 466-an tanultak magyar tannyelven (Műszaki Szakfőiskolán Szabadkán 360-an a többiek Óvóképző karon). Az egyetemen 825 magyar hallgató tanult anyanyelvén (vagy részben magyarul). Ebből 477-en a Közgazdaságon, 145-en Tanítóképzőben, 128-an a Bölcsészettudományi Karon, 58-an az Építőmérnökön és 17-en a Művészeti Akadémián.

A rendezetlen magyar nyelvű felsőoktatás miatt a magyar hallgatóknak kevés lehetőségük van az állami karokon és főiskolákon, anyanyelvükön tanulni. Mindössze 1/3-uk tanul anyanyelvén vagy részben anyanyelvén (főleg a szabadkai karokon), 2/3-uk szerb nyelven. A magyar hallgatók legnagyobb része az Újvidéki Egyetem karain vagy a vajdasági főiskolákon tanul. Elenyésző részük iratkozik a Belgrádi Egyetem karaira, s viszonylag sokan tanulnak (számuk 700-800-ra becsülhető) az anyaországban.

A magyar hallgatók Vajdaságban 10 felsőoktatási intézményben mintegy 25-30 szakon tanulhatnak magyarul (lásd a 6. táblázatot). A szakok száma nem adható meg pontosan, mert változó: az érdeklődéstől és a tantervektől függően nyitják meg, de néhány év távlatában nem nagy a változás. Általános tendencia, hogy a szakok száma lassan növekszik.

 

6. táblázat

A vajdasági magyar vagy részben magyar nyelvű felsőfokú képzések (2005)

 

  Az intézmény neve Székhelye Magyar hallgatók Szakok
Állami
1. Újvidéki Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Szabadka 728 Agrárgazdaságtan és agro-business, Európai gazdaságtan és biznisz, Pénzügyi és biztosítási szak, Kvantitatív gazdaságtan, Marketing, Menedzserképző szak, Ügyviteli információs rendszerek, Számvitel és revízió, Kereskedelem (9 szak)
2. Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar (2006-tól) Szabadka 193 Osztálytanító
3. Újvidéki Egyetem Bölcsésztudományi Kar Magyar Nyelv és Irodalom Tanszék Újvidék 134 Magyar nyelv és irodalom
4. Újvidéki Egyetem Építőmérnöki Kar Szabadka 128 Szerkezet-építőmérnök; Vízépítési szak (hidraulika, hidrológia, vízgazdálkodás); Település-rendezési, közművesítés; Közlekedés-építőmérnöki szak (4 szak)
5. Újvidéki Egyetem Színművészeti Akadémia Újvidék 60 Színész szak minden második évben
6. Műszaki Főiskola Szabadka 470 Villamossági, gépészeti és informatikai szak (3 szak)
7. Óvóképző Főiskola Szabadka 121 Óvodapedagógus
8. Belgrádi Egyetem Hungarológiai Tanszék Belgrád néhány Magyar nyelv és irodalom
Magyarországi kihelyezett tagozat
9. Budapesti Corvinus Egyetem Kertészettudományi Kar Kertészmérnöki Szak Határon Túli Levelező Tagozata -Konzultációs Központ Zenta 166 Kertészmérnök
10. Szolgáltatói Menedzsment Kar (FABUS - Fakultet za uslužni biznis) Sremska Kamenica -Szabadkai Kihelyezett tagozata (2007/08 tanévtől) Szabadka 47* Szolgáltatói menedzsment
  Gábor Dénes Főiskola -Konzultációs Központ (2008-tól megszűnőben) Szabadka 128 Műszaki informatika, Műszaki menedzser
         
  Összesen karok/főiskolák Székhely Hallgatók száma Szakok száma
  10 4 2128 24

 

* A Most-Híd szervezésében, a 2008/09 tanévben (nem számítottuk be a 2005. évi hallgatói létszámba)

 

A 4. és 5. táblázatokból leszűrhető, hogy Szerbiában jelenleg hét állami és 12 magán egyetemen folyik felsőoktatás. A hét állami egyetem: két belgrádi, az Újvidéki, a Nisi, a Kragujeváci, a Novi Pazari és a kihelyezett Pristinai Egyetem. A már akkreditált magán egyetemek: a belgrádi Braća Karić, Európai, Megatraned, Singidunum és Union Egyetem, az újvidéki Gazdasági Akadémia, valamint Sremska Kamenican az EDUCONS. A karok száma: 84 állami és 51 magán (ebből 5 nem tartozik egyetemhez). A főiskoláké pedig: 49 állami és 31 magán (akkreditációjuk egységes törvény alapján folyamatban van).12 Szerbiában az összes felsőoktatási intézményben megközelítőleg 100 ezer hallgató tanult (pontosan 98 259 hallgató az állami és magán karokon a 2006/07-es tanévben). Nagyobb részük, 58%-uk alapképzésen vett részt (57 359 fő), míg 11%-uk a posztgraduális (mester-) képzésen tanult (10 860, évet ismétlő hallgatót nem számolva). Az egyetemen kívül álló állami és magán főiskolákon 30 040-en tanultak, az összes hallgatók 31%-a.

Vajon mi befolyásolja az egyetemisták szakválasztását?

Az elhelyezkedés a munkaerőpiacon a felsőoktatásban szerzett szakmától függ. A magyar hallgatók esetében a szakok megválasztásakor részben a hagyományos természettudományi, mérnöki orientáltság van jelen, ugyanakkor a választásban mindinkább döntő a szak helyszíne és a tannyelv.

Az iskolastatisztika alapján a legtöbb magyar hallgató a közgazdász, mérnöki (műszaki) és pedagógiai képzésben vesz részt, s ebben nyilván szerepet játszik a képzések földrajzi közelsége is (Szabadka és kisebb részben Újvidék). A pedagógusképzést is (főleg a tanítóképzést) nagy számban választják a magyar nemzetiségűek; mégis megoldatlan a magyar oktatók hiánya. Ennek oka egyrészt az, hogy a tanárképző szakokon nem magyar nyelven oktatnak, másrészt a hallgatók egyenlőtlenül oszlanak meg az óvodapedagógusi és a középiskolai tanárképzés között. Míg az előbbinél kielégítő a jövendő pedagógusok száma, az utóbbinál egyes szakok esetében már súlyos hiány tapasztalható. A magyar hallgatók a jogászképzésben, egyes bölcsészszakokon (szociológia, pszichológia, pedagógia, történelem) és a mezőgazdasági képzésben is alulreprezentáltak.

A magyar fiatalok szívesen tanulnak anyanyelvükön, viszont egyetemi szinten nincs elég magyarnyelvű tagozat. A felsőoktatási intézmény megválasztásakor a magyar érettségizők Újvidék, Szabadka, Szeged, Zenta helységek közül választanak.

Az utóbbi évek tapasztalata azt mutatja, hogy nőtt Szabadka vonzásterülete. 2000-ben az újvidéki állami felsőoktatási intézményekben csaknem 1500 hallgató tanult, Szabadkán pedig kb. 1100. Három év múlva a helyzet megváltozott: 2003-ban Szabadkán már csaknem 1600 volt a számuk, Újvidéken pedig 1230. Ennek az lehet az oka, hogy a magyar fiatalok szívesebben választották a magyar vagy részben magyar tannyelvű intézményeket, de közrejátszhatott az olcsóbb albérlet és a könnyebb utazási lehetőség is.

 

> 4.3. A bolognai folyamat eredményei Szerbiában

A bolognai folyamat megindítása felsőoktatáspolitikai-döntés, a rendszerváltoztatás része. A Szerb Oktatási Minisztérium igyekszik a kialakult kaotikus helyzetet, a viszonylag autonóm erős állami karok és a magán intézmények ellenében is, központosítási és ellenőrzési szándékkal megszüntetni. A reformfolyamat lassú és nem zökkenőmentes. A bolognai folyamatokat csak az egyes konzervatív akadémiai körök hátráltatnák, de összességében elfogadták a kihívást.

Az Újvidéki és Belgrádi Egyetem néha elfogadhatóvá tesz olyan újításokat is, amelyeket a kormányzat egyébként nem kezdeményezett időben. Ezért a bolognai folyamat Szerbiában, nem egyszerűen szerkezeti átalakulás a felsőoktatásban, hanem egy új felsőoktatási koncepció, amely újabb felsőoktatási törvény meghozatalára készteti a kormányt13.

A felsőoktatási politikát az utóbbi másfél évtizedben a kormány (centralizmus), az egyetem (autonómia) és a felhasználók alkotta háromszög viszonya, jellemzi14. Az állam a miloševići korszak óta nem tudja elég gyorsan leépíteni a centralista törekvéseket (habár az új demokratikus kormányban ezt gyakran hangoztatják, de nem realizálják), ami Belgrád-központúságot jelent a felsőoktatás irányításában is. Ezekkel a törekvésekkel ellentétesen hatnak a beidegződések. A titói korszakban kialakult önigazgatási rendszer, valamint az akadémiai függetlenségi érzés eredménye még mindig erősen hat, hiszen az egyetemi körök és a hallgatók tradicionálisan beleszólnak a felsőoktatás irányításába, és ma is megkövetelik a véleménynyilvánítás szabadságát.

Az oktatási miniszter feladata, hogy folyamatosan törődjön a bolognai folyamat beépítésével és a felsőoktatási intézményszerkezet reformjával, különösen magán karok és főiskolák esetében. Ezért bizottságot alapítottak, amelynek feladata a felsőoktatási törvény alkalmazása és adaptálása az európai követelmények szerint.

A reformkövetelményeknek megfelelően a felvételi vizsga minden egyetemi karon és főiskolán kötelező. A szükséges pontokat a középiskolai eredmények (50%) és a felvételi vizsga alapján (50%) lehet megszerezni. Miniszteri hatáskörben megszületett a Nemzeti Felvételi Keretkövetelmény (National Qualifications Framework), amelyet elvben összehangoltak a munkaadói képviseletek, a szakszervezeti szakemberek és a gazdasági minisztérium igényeivel és elképzeléseivel.

A belgrádi és az újvidéki állami egyetemeken a bolognai elvek alapján működnek az oktatási szintek. Külön akkreditált szakirányok vannak az alap- és a graduális, valamint a posztgraduális képzéseken. A Nisi és a Kragujeváci Egyetemen becslések szerint 80%-ban tettek eleget ennek a követelménynek, míg a Pristinai (Kosovska Mitrovicán székelő) Egyetemen15 kevésbé. Az egyes szintek és szakirányok közötti átjárhatóság még megoldatlan, hiszen az egyetemisták csak viszonylag sok különbözeti vizsgával tudnak átiratkozni egyik stúdiumról a másikra, különösen más-más egyetemek esetében. Ezt a helyzetet valamennyire megkönnyíti az a tény, hogy 2007-től kezdve a karok kötelezően kiadják szerb és angol nyelven az európai oklevélmellékletet.

A 2007. első felében lezajló kormányválság Szerbiában megakadályozta, hogy a felnőttoktatási stratégiai fejlesztéshez kapcsolódó operatív programokat időben meghozzák. Ugyanúgy a felsőoktatási reformteendők is sürgősek, hiszen a Londoni konferencia újabb feladatokat ad. A 2007. május végére tervezett akcióprogram beindítása is késett, de a 2005-ben meghozott Felsőoktatási törvény felújításán máris elkezdődtek a munkák.

Az új Felsőoktatási törvény még várat magára, miközben 2007-ben elindult az állami és magán egyetemek/karok akkreditációja, amit 2009-ben terveztek befejezni. Ebben az évben az önálló főiskolák is megkapják majd a választ az akkreditációs kérelmükre16.

A bolognai folyamat nem csak az egyetemek tevékenységének a minőségemeléséről szól, hanem a friss diplomások munkaesélyeiről is. Kutatási eredményeinkből17, kiemelhetők azokat a vélemények, amelyek az állami karok versenyképességéről szólnak a régióban.

Legtöbb fiatal a kreativitásfejlesztés lehetőségét hiányolja az egyetemeken, de az állami karok esetében mégis a legbiztonságosabb az, hogy a diploma elismert és nem kell honosítani, vagy akkreditálásra várni (magánkar esetében). Tehát az állami karoknak tradicionális elismertsége és tekintélye van a régióban.

Többen hangsúlyozták a két tannyelvű lehetőség előnyeit, de ez nagyjából csak a Szabadka székhelyű intézményekben lehetséges. A műszaki főiskola esetében a fiatalok a továbbképzési esélyeket várják. A tanítóképzős hallgatók a magyar tannyelvű pedagógusképzés minőségének javulását látják, a 2006-óta önállósodott magyar tanitóképzésben. Sajnos, ez a gyümölcsöző munka nem elégíti ki a térségben észlelt alap és középszintű oktatás tanárhiányát, tehát a kétszakos tanárképzés bevezetésére lesz szükség, még a közeljövőben, minden tanítóképző esetében.

A friss diplomások negatív véleménye leggyakrabban az egyes karok versenyképtelenségéről szól;

- kevés a szakválasztási lehetőség,

- a 2 éves főiskolák nem reformképesek,

- nehezen akkreditálhatóak a főiskolák a Bologna-elvek alapján,

- néhány szakon nem elég modern a tanprogram és nem elég gyakorlatias.

Az utolsó időben sok magán/alapítványi kar jelent meg, amelyeken felületes tudást adnak. Pl. a „divatos" menedzserképzéssel foglalkozna olyan kar is, amelyen nincs ilyen jellegű kutatás.

Tekintet nélkül, hogy a megkérdezettek magyarul vagy szerbül végezték az iskoláikat, hasonlóan vélekedtek az egyetemek versenyképességéről. Távlatilag jónak ítélhető, hogy a régióban lassan kialakulóban van az európai kritériumok szerint szerveződő intézmények elfogadása és minőségellenőrzésük, versenyképességük elsősorban ezen is múlik.

Az egyes karokról alkotott különvélemények szerint, a friss diplomások a műszaki kart és a főiskolát, majd a közgazdasági kart tartják versenyképesnek belföldön és külföldön is, de a pedagógus és óvóképzőt nem. Negatív munkakeresési tapasztalatról számolnak be a pedagógusok, akikkel lassan telítődnek a városok.

A munkaerő-piaci helyzetről tanúskodik például egy fiatal közgazdász véleménye: „Szerbiában meg lehet élni belőle, Magyarországon a szerbhorvát nyelvtudás miatt szívesen alkalmaznak bennünket, Nyugat Európában viszont csak egy parkolóőri állást kaphatnánk meg vele."18 A diploma külföldi értékéről legjobb véleménnyel a műszaki végzettségűek vannak, mert úgy gondolják, hogy megfelelő nyelvtudással a fejlett országokban is érvényesülnének.

A Vajdaságban megszerzett diplomának külföldön tehát akkor van értéke, ha konkrét munkahelyen alkalmazható. Ez érvényes műszaki, orvosi, művészeti, részben a menedzseri szakokra, de a pedagógusszakmák ebből a körből kiesnek. A fiatalok tudatában vannak annak, hogy a diplomahonosítási nehézségek miatt külföldön eleinte nem a szakmában dolgoznának, és csak fokozatosan helyezkedhetnének el abban.

A munkát kereső fiatalok pozitív tényezőkként sorolják fel, az ismerősök, rokonok ajánlóleveleit. Ez a kapcsolati tőke. Szerintük, előnyben vannak a fiatal műszaki-menedzserek, ha maguk mögött vannak a gyakorlati évek. Ritkán, de segít a munkaközvetítő iroda is (továbbképzési programokkal, információkkal). Előnyösebb helyzetben van a többszakos képzéssel rendelkező fiatal, aki még folyamatos továbbképzésre is hajlamos, hiszen ismerni kell az új számítógép-programokat és a piaci trendeket.

 

> 4.4. A magyar felsőoktatás jövője Vajdaságban

A magyar tannyelvű felsőoktatás jövőéről évtizedeken keresztül vitáznak főleg a magyar értelmiségiek. A vita tárgyát alkotja nem csak az, hogy szükséges-e a teljes magyar tannyelvű egyetemi oktatás a magyar ajkúaknak, vagy két- esetleg többnyelvű karok szükségeltetnek. A döntéshez felsőoktatási projekttervek születtek több alternatívában:

1. Etnikai egyetem modellje vagy a versenyképes egyetem modellje kell a régióban?

2. A kisebbségi tudományművelést állami felsőoktatási intézményekbe érdemes összpontosítani vagy a civil tudományos társaságokra és alapítványokra támaszkodni és magánkarokat nyitni?

3. Szükség van-e egy Regionális Felsőoktatási Kutatóintézeti Központra vagy inkább egy nemzeti hálózat kialakítására?

A vajdasági magyarok felsőoktatásának kérdése mindenesetre nem zárulhat be Észak-Bácska térségébe. A racionalitás elve azt sugallja, hogy intézmények közötti együttműködésre lenne szükség. Az oktatási intézmények hálózatos kapcsolatteremtése megkönnyítené a regionális szintű versenyképes intézményrendszer kialakítását.

Előnyös volna, ha a határon túli magyar felsőoktatás (a vajdasági is) integrálódhatna egyfajta „magyar felsőoktatási térbe", rajta keresztül pedig az egységesülő európai felsőoktatási térbe, amely új összefüggéseket helyez előtérbe, és ugyanakkor nemzeti felsőoktatási stratégia kidolgozását követelik. E célból újragondolandó a térség magyar-magyar és magyar-nem magyar nyelvű intézményei közötti regionális együttműködések gyakorlata, finanszírozása, amely nyomán egy olyan regionális felsőoktatási tömörülés jöhet létre a Kárpát- medencében, amely az egységes európai felsőoktatási piacon is megállja helyét.

A régióban működő oktatási intézmények képzési kínálatának racionális kihasználása a cél, a felsőoktatási tömörülést képviselő érdekek és a piacigények összeegyeztetésével. A felsőoktatási piacon kialakuló verseny egyre fokozódik, ezért folyamatos szakmai munkamegosztás kialakítása szükségeltetik a határon át is (tudományos műhelyek-hálózatok, egyetemek, karok terveinek egybehangolásával). Ilyen jövőbeni környezetben a lehetséges délvidéki magyar intézményalapítások elsődleges célja a megfelelő kínálat biztosítása, megszervezése, nem pedig a párhuzamos szakok létrehozása lenne. Ez meg is valósítható, a határon túli intézmények hálózatával, ha azok magukra vállalják a piacigényes, innovatív szakok képzését.

 

Irodalom

Dr. Gábrity Molnár Irén és Ricz András (szerk.):Kistérségek életereje - Délvidéki fejlesztési lehetőségek, Regionális Tudományi Társaság Szabadka, 2006..

Gábrity Molnár Irén és Mirnics Zsuzsa, (szerk.) Oktatási oknyomozó (vajdasági oktatástanulmányok), Magyarságkutató Tudományos Társaság, Szabadka, 2006.

Gábrity Molnár Irén: Oktatáskutatási térségek -A közgazdasági és szociológiai tudományok oktatása és a kutatások perspektívája Vajdaságban, In: Adélvidéki magyar tudományosság-Vajdasági Magyar Tudományos Társaság (tudományos tanácskozás - 2005), Szerk.: Szalma József, Kiadó: Atlantis Újvidék, 2007, 153-165. oldal

Gábrity Molnár Irén: Vajdasági magyar fiatal diplomások karrierje, migrációja, felnőttoktatási igényei, (2007). In: Karrierutak vagy parkolópályák? Friss diplomások karrierje, migrációja, felnőttoktatási igényei a Kárpát-medencében nemzetközi projektum anyagában, a MTA Etnikai-nemzeti Kisebbségkutató Intézet honlapján www.mtaki.hu, 211-272. oldal.

Mirnics Károly: Vajdaság és a magyar nemzeti kisebbség népességének gazdasági szerkezete és változásai (1953-2002), In: Regionális erőnlét, Magyarságkutató Tudományos Társaság 13 kötete, Szabadka, 2008.

Statistički godišnjak Srbije 2005.

Projekat regionalnog plana razvoja AP Vojvodine. Novi Sad, 2003.

Demografska kretanja i karakteristike stanovništva Jugoslavije prema nacionalnoj pripadnosti. Centar za demografska istraživanja, Institut društvenih nauka, Beograd 1978. -Za internu upotrebu, 445. o.

Etnički mozaik Srbije prema podacima popisa stanovništva 2002., Ministarstvo za ljudska i manjinska prava Srbije i Crne Gore, Beograd 2004.

 


 

INDEX

 

  1. A szerző az Újvidéki Egyetem Közgazdaságtudományi Karának rendes tanára, az MTA külhoni Köztestületi tagja és a Magyarságkutató Tudományos Társaság elnöke, valamint a Regionális Tudományi Társaság (Szabadka) alelnöke.
  2. Etnički mozaik Srbije prema podacima popisa stanovništva 2002. Ministarstvo za ljudska i manjinska prava Srbije i Crne Gore, Beograd 2004, 155-263.
  3. U.o.
  4. Rendőrség, bíróság, posta, áramszolgáltatás, gázművek, iskolák igazgatói stb.
  5. Lásd: Szlávity Ágnes, Kovács Krisztina: Munkaerőpiac (2006), In: Kistérségek életereje - Délvidéki fejlesztési lehetőségek, Kiadó: Regionális Tudományi Társaság Szabadka, 2006. 83-93. oldal.
  6. Zakon o visokom obrazovanju - Službeni Glasnik RS br. 76/2005 A törvény rendezi a Bolognai Nyilatkozattal kapcsolatos szabályok, így a kétciklusú képzés implementációjának szabályait is, azzal, hogy a kompetenciákat három szervezet között osztja meg: 1.) az állam alapit, akkreditál, egyesít, megszüntet, finanszíroz, ellenőriz/elismer (minőséget, képesítést), jogokat szavatol; 2.) a felsőoktatási intézmény munkaviszonyt létesít, felvesz, tanulmányi programokat ír elő, diplomát oszt, tovább képez. 3.) szakértői csoportok: Felsőoktatási Nemzeti Tanács, Akkreditációs Központ és a konferenciák. A törvény az együttműködési elven alapuló korporativ oktatási modell kialakítása mellett száll síkra (a tiszta piaci és a közszolgálati modell helyett), ahol a magánegyetemek alapítása hatékonyabb ellenőrzési folyamat alá kerül. A felsőoktatási intézmények autonómiája részben abban nyilvánul meg, hogy ők írják elő a tudományos személyzet (oktatók és kutatók) megválasztásának kritériumait, amely az akkreditáció során ellenőrizhető.
  7. Az oktatási rendszert jelenleg az alábbi törvények szabályozzák: Kisebbségügyi törvény (Szövetségi Parlament - 2002. február vége); Omnibusz törvény (Szerbiai Parlament - 2002); Felsőoktatási törvény (Szerbia Parlament -2005).
  8. Prijemni. Infostud. Vredi studirat: http://prijemni.infostud.com (Letöltve: 2009. április 1.)
  9. Szabadkán a Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Építőmérnöki Kar, Közgazdasági Kar és Újvidéken a Bölcsésztudományi Kar Magyar Nyelv és Irodalom Tanszék és a Művészeti Akadémia.
  10. Műszaki Főiskola és Óvóképző Főiskola Szabadkán.
  11. Forrás: Republički zavod za statistiku: Statistički godišnjak Srbije. Beograd: 2005. 78 p.
  12. Bologna process, Serbian national report, 2005-2007, Minister of Education and Sports: Slobodan Vuksanovic 15. December. 2006. 4. www.mps.sr.gov.rs
  13. Ezzel a témával foglalkozik: A bolognai folyamat Közép-Európában, Oktatás és társadalom/2, Szerk.: Kozma Tamás-Rébay Magdolna, Kiadó: Új mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2008. 368 p. Lásd benne: Gábrity Molnár Irén: A bolognai folyamat Szerbiában az Újvidéki Egyetem példáján, (Országok fejezet), pp. 107-128.
  14. Lásd bővebben: Gábrity Molnár Irén: A Bolognai folyamat és a felsőoktatás szerveződése, In: Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar Évkönyve, 2006, Kiadó: Újvidéki Egyetem, MTTK, Szabadka, 91-110 oldal
  15. Az egykori Pristinai Egyetem valójában kettészakadt: Pristinában maradt az albán érdekeltségű és Kosovska Mitrovicára (Koszovó szerbekkel lakott területén) költözött a szerb érdekeltségű részlege.
  16. 2007. május 3-ig 97 főiskola akkreditációs kérelmére adtak választ: 33 kapott akkreditációt, míg 27-et elutasítottak, de 18 főiskola még 3 hónapos halasztást kapott a hiányzó dokumentáció pótlására. Forrás: Slobodan Arsenijević, az Akkreditációs Bizottság elnöke - 2007. július 27.
  17. Gábrity Molnár Irén: Vajdasági magyar fiatal diplomások karrierje, migrációja, felnőttoktatási igényei, (2007). In: Karrierutak vagy parkolópályák?
  18. Ugyanott

 

 

   
Előző fejezet Következő fejezet