Tisztelt Elnök Úr, Hölgyeim és Uraim!
Ahogy bemutattak az előbb, a hercegszántói horvát iskola igazgatója vagyok. A mostani választásokon a Bács-Kiskun megyei horvát kisebbségi önkormányzat elnökének választottak meg, és ebben a mivoltomban szeretnék egy pár szót szólni a kisebbségi választásokról, és általában a horvát kisebbség helyzetéről. ígérem nagyon rövid leszek. Gondolataimat próbálom röviden ismertetni. A kisebbségi törvény változásából adódóan ebben az évben első alkalommal került sor a megyei, azaz a területi kisebbségi önkormányzati választásra. Mivel Bács-Kiskun megyében 13 helyi horvát kisebbségi önkormányzat alakult, lehetőség nyílt megyei kisebbségi önkormányzat létrehozására. A megyei kisebbségi választáson 65 elektorból 64 elektor vett részt és 57 érvényes szavazattal megválasztották került a Bács-Kiskun megyei horvát kisebbségi önkormányzat. A választási eredményekből látható, hogy megyénkben a horvát kisebbségi önkormányzatok száma növekedett, ami arra utal, hogy a horvát kisebbségi aktivitása nemzetiségi területen erősödött. Kiemelném a horvát szövetség, mint civil szervezet jelentőségét abban, hogy megyénkben, de országosan is sikeresen mozgósította a horvát kisebbséget a helyi, megyei és országos önkormányzati választásokra. Ebből is látható, hogy a horvát kisebbség szervezettsége nagyon jó, és a szövetség koordináló szerepet látott el kisebbségünk körében. Ezzel kitöltve azt az űrt, amely a horvát kisebbségi önkormányzatok közötti együttműködésben fennáll. Tudva levő, hogy a horvát szövetségnek, mint civil szervezetnek elsősorban nem ez a fő tevékenységi köre. így a megyei horvát kisebbségi önkormányzatok létrehozásával erősödött a kisebbségi érdekképviselet.
A megyei horvát kisebbségi önkormányzat feladata a megyében élő horvát kisebbség életének, szervezése, koordinálása, a kisebbségi közügyek intézése, érdekképviselet, kapcsolattartás helyi, országos és a többi önkormányzattal, civil szervezetekkel, intézményekkel. E feladat körében támogatja a nemzetiségi lakosság önszervező közösségeit, a kisebbségi lakosság életkörülményeinek javítását, kulturális hagyományainak megőrzését szolgáló kezdeményezéseket. A kisebbségi önkormányzat a nemzetközi kapcsolatokat tarthat fenn, elsősorban anyaországi önkormányzataival, intézményeivel, gazdálkodó, civil és egyházi szervezetekkel. Minden helyi önkormányzatunknak van anyaországi kapcsolata, ottani önkormányzatokkal, községekkel, településekkel, iskolákkal, intézményekkel, és ezt szeretnénk erősíteni, és természetesen tovább bővíteni, sőt, megyei szinten is emelni ennek a jelentőségét. Munkánk során törekszünk a feladatok maradéktalan elvégzésére, megvalósítására. Ennek érdekében készítjük el a rövid és hosszú távú terveinket is. A képviselőket a megye horvátok által lakott különböző településeiről választották meg. így a kapcsolattartás a helyi önkormányzatokkal, azaz a bázissal igen szoros. Ez sokban segíti megvalósítani a feladatainkat.
A kilenctagú képviselő testület áll az elnökből, az elnök helyettesből, és a képviselőkből. A kisebbségi önkormányzat testülete a döntései előkészítésére, a döntések végrehajtására, szervezésére és ellenőrzésére három bizottságot hozott létre: a pénzügyi bizottságot, ami természetesen kötelező, az Oktatási és kulturális bizottságot és társadalmi kapcsolatok bizottságát. A bizottság tagjainak legalább a fele a kisebbségi önkormányzat képviselője. A bizottság elnökét és két tagját a testület tagjai közül, a többi tagot a megyei elektorok közül a közgyűlés választja meg. A kisebbségi önkormányzat munkáját sokban befolyásolja az önkormányzat vagyoni pénzügyi helyzete. A kisebbségi önkormányzat vagyona a kisebbségi közügyek ellátását szolgálja. A kisebbségi önkormányzat működése pénzügyi feltételeit, legnagyobb részt az állami költségvetési hozzájárulás biztosítja. Ezen kívül megyei önkormányzati hozzájárulás, egyéb támogatások, hazai és külföldi szervezetektől és pályázati bevételek egészíthetik ki az önkormányzatok bevételét. Sajnos ebben a gazdasági évben az állami költségvetési hozzájáruláson kívül, működésünkhöz és feladatok teljesítéséhez más pénzügyi forrás nem áll rendelkezésre. Itt említeném meg, hogy Bács-Kiskun megye, természetesen, ami nagy segítség, mert e nélkül tényleg egyáltalán nem lehetne működni, biztosította az önkormányzat működéshez azokat a feltételeket, a helyi apparátusát és a szakmai segítséget is biztosított. Sajnos pénzügyi támogatást ez évben nem nyújtott a kisebbségi önkormányzatoknak. Az állami költségvetési hozzájárulás időarányos része jár így, ahogy már hallottuk 470 ezer Ft. Ami a működéshez sem elegendő, esetleg az útiköltség térítést tudjuk ebből megoldani. Jelenleg ez a helyzet Bács-Kiskun megyében, nem csak a horvát kisebbségi önkormányzat, hanem a többi kisebbségi megyei önkormányzat esetében is.
A hatályos költségvetési támogatás a megyei kisebbségi önkormányzatot azonos kategóriába sorolja a helyi kisebbségi önkormányzatokkal. Ugyanakkor a kisebbségi törvény az általános és feladatalapú finanszírozás 55. § 1. határozza meg a megyei, azaz a területi kisebbségi önkormányzatok finanszírozását. Gyönyörűen van leírva. Sajnos ez idáig a kisebbségi törvény e paragrafusára nem született megfelelő Kormányrendelet. Véleményem szerint ez a hiányosság a megyei kisebbségi önkormányzatok felállításának pozitív mivoltát, a kisebbség politikai eredményességét ellehetetlenítheti. Reményeink szerint, a közeljövőben ez a hiányosság megoldódik a kisebbség politikai eredményessége érdekében, hogy a megyei kisebbségi önkormányzatok méltó módón, a törvényben megfogalmazottak szerint végezhessék munkájukat. És most reagálnék egy-két felvetésre, nem akartam akkor szót kérni, hanem itt mondanám el. Véleményem szerint, azért nem kell annyira megijedni, hogy mi is lesz a feladata a megyei kisebbségi önkormányzatoknak. Erre nem volt még példa, precedens, tapasztalat és így tovább. Gondoljunk csak bele. Létezett fővárosi önkormányzat. Léteztek fővárosi kisebbségi önkormányzatok. Felölelte a kerületi önkormányzatok tevékenységét? Igen. Jótékony hatással volta Budapesten élő kisebbségnek a munkájában? Szerintem, igen. Legalábbis tapasztalataim alapján, nagyon fontos feladatot látott el.
Hasonló feladatot végez, sőt még azt mondanám, hogy fontosabb feladatot végez a megyei önkormányzat. A koordináló szerep nagyon fontos, és a kapcsolattartás mindenképpen. Ezért említettem a beszédem elején is, hogy a szövetség látta el ezt a feladatot a kisebbségi önkormányzatok között. Gyakorlatilag most a megyei kisebbségi önkormányzat veszi át ezt a feladatot. Csak természetesen ilyen anyagi kondíciókkal. Ez most, ebben az évben valószínűleg inkább csak elvi kapocs. Megmarad a munka, hogy úgy mondjam, és a feladatot is elvégzik. De, önálló feladatot, önálló programszervezést nem is kezdeményezhet, mert egy csomó pályázattól már most elestünk. Gyakorlatilag a szervezeti működési szabályzat még nem készült el, és ténylegesen a munka még nem indult be. A munka valamikor csak az év második felében indul be ténylegesen, és akkor már lemaradtunk egy csomó pályázatról. Véleményem szerint nagyon fontos dolog volt a megyei kisebbségi önkormányzatok létrehozása, és azt hiszem, hogy nagyon fontos feladatot fog ellátni a jövőben. Reményeim szerint pár év múlva, a következő konferencián már beszámolhatunk az ezzel kapcsolatosan kormány határozatokról is, módosításokról is, és támogatásokról is, természetesen eredményekről is.
Köszönöm szépen.