Olyan időszakban élünk, amikor a nemzeti önismeret erősödő igényével párhuzamosan a kisebbségek iránt is minden korábbinál nagyobb az érdeklődés: a nemzetiségek-etnikumok sorsának, problémáinak jobb megértését, fokozottabb jogi védelmüket, erkölcsi-szellemi-kulturális támogatásuk lehetőségeit keressük.
Magyarországon az utóbbi években először talán a határon túli kisebbségek felé, majd - ezzel szoros összefüggésben - a hazai nemzeti és etnikai kisebbségek irányába fordult az érdeklődés; az elmúlt két-három évben főként a jogaikról szóló törvény előkészítése, vitája kapcsán kerültek a közfigyelem homlokterébe.
Akárcsak tágabb régiónkban, természetesen több más tényező („rossz törésvonalak") közrejátszott a reájuk irányuló figyelem fokozódásában. Ugyanakkor a rendszerváltás utáni években a „magyar félmúlt", ezen belül a nemzetiségek közelmúltjának őszinte feltárása is újszerű adalékokat hozott. Naprakész jogi és történelmi ismeretek több csatornán keresztül is eljuthatnak az érdeklődők széles rétegeihez.
Ha eltekintünk a legújabb kori népvándorlás, a nemzetközi migráció felénk irányuló gazdasági és politikai menekültjeitől, elmondhatjuk, hogy országunkban 13 honos (legalább 100 éve fellelhető) kisebbség él, lélekszámuk becslések szerint az összlakosság hozzávetőlegesen 10 százalékát teszi ki. Alfabetikus felsorolásban: a bolgárok, a cigányok, a görögök, a horvátok, a lengyelek, a németek, az örmények, a románok, a ruszinok, a szerbek, a szlovákok, a szlovének és az ukránok.* Ittlétüket nem annyira számszerű nagyságrendjük, mint kulturális sokféleségük teszi jelentőssé.
A kultúrák közötti kapcsolatok megélénkülése az európai közeledés szellemében, a társadalom nyitottságának erősödése = zártságának oldódása mindinkább tudatosítja a tényt, hogy országunk kulturális többfélesége érték, hogy a másfajta kultúra itt nem csak elkülönít, de össze is köt.
E kulturális változatosságba való mégoly rendszertelen, netán épp mélyebb vagy tervszerű betekintés lehetőségei, az ismeretszerzés módozatai viszont - legalábbis a közoktatásban - úgy tűnik, korlátozottak. A nemzetiségek sajátos értékeinek, hagyomány- és szokásrendszerének, mentalitás- vagy értékrend- és magatartásbeli jellegzetességeinek megismerése bizonyos foglalkozási csoportok számára - bármilyen természetes lenne ez - nem öncélú igény: azok a pedagógusok, köztisztviselők, más szakemberek, akik hivatásuk és napi munkájuk során kerülnek kapcsolatba különböző kisebbséghez tartozó egyénekkel, közösségekkel, hovatovább felelősséggel érzik szükségét annak, hogy a jószándékon és az empátiás készségen túlmenően behatóbb ismeretekre tegyenek szert a fenti területeken. Korábbi (alap)képzésük során erre aligha adódott alkalom.
Egy ilyen, valóságközeiben született, gyakorlati szakmai továbbképzési igényt szolgáló kezdeményezés időszerűsége fogalmazódott meg a Kőbányai Önkormányzaton belül (Budapest, X. kerület), ahol az illetékes képviselőtestületi, az Emberjogi, Kisebbségi Bizottság és a Polgármesteri Hivatalban az Általános Igazgatási Iroda keretében 1993 nyara óta működő Emberjogi, Kisebbségi Csoport egyik fő feladatának tekinti a nemzeti és etnikai kisebbségek etnokulturális értékcinek tervszerű felkutatását, felmutatását és tudatosítását, ezen keresztül pozitív kép kialakítását a kisebbségekről, hangsúlyozván így a közszolgálat felelősségét is a (főleg a cigánysággal kapcsolatos) előítéletekkel szemben.
A nem csupán a hazai oktatási rendszerben, de a magyarországi népfőiskolai mozgalomban is hiánypótló szerepet betöltő szerveződés - a Kisebbségismereti Népfőiskola - helyi gyökerekből táplálkozik. Kőbányán erős hagyománya van a nemzetiségi kultúra ápolásának. Elsősorban helyi igények kielégítését célozza, hiszen a kerületben sokféle kisebbség él: legnagyobb számú a cigányság, de élnek itt lengyelek, görögök, németek, szlovákok is. Igaz, a 22 budapesti kerülethez képest a nemzetiségek létszáma Kőbányán csupán átlagosnak tekinthető. A továbbképzést az önkormányzat saját hatáskörébe tartozó feladatnak tekinti, a polgárairól való gondoskodás részének. Ugyanakkor a hagyományos népfőiskolai elv alapján működő tanfolyam - előadássorozatból, vitaestekből, kapcsolódó kulturális rendezvényekből álló népfőiskolái tevékenység - nyitott minden érdeklődő számára. Népszerűsítése a főváros minden kerületében megtörtént, és minden nemzetiségi egyesületnél, szervezetnél.
Jelentkező hallgatók első (50 fős) csoportjával 1993 őszén indult a Kőbányai Kisebbségismereti Népfőiskola. Október közepén került sor az első tanév megnyitójára-egyben első előadásnapjára-, amelyet a magyarországi cigány, görög és lengyel képzőművészek alkotásaiból rendezeti rangos kiállítás avatója tett emlékezetessé. E kisebbségek anyanemzete részéről legmagasabb szinten képviseltette magát a Görög Nagykövetség, részt vett a Lengyel Nagykövetség konzuli munkatársa is. Ezt a Másság-azonosság című rendezvényt egy későbbi sorozat kezdő láncszemének tekintjük: a második tanévnyitót egy Másság-azonosság II. kiállítással kezdtük.
Az első tanév záróeseménye 1994 májusában Cigány-magyar irodalmi est volt a Magyar írószövetség Cigány Tagozatának szervezésében.
A két évre tervezett tanfolyam tehát nem csupán az évente 8 (havonta egy napon tartott és az egyetemi továbbképzés színvonalán kidolgozott) előadásnap sorozatából áll -ezeket váltakozva egy-egy nemzeti, etnikai kisebbség kimagasló tudású szakértője tartja -, hanem más célravezető formai megoldásokra is épít. Miközben intellektuális élményjellege tagadhatatlan, az ismeretközvetítést a célok kombinációja szerint a gyakorlati munka felől közelíti meg. Az előadások sort kerítenek minden egyes, Magyarországon honos nemzeti vagy etnikai kisebbség bemutatására, sőt: bemutatkozására - hiszen az előadókat a szóban forgó nemzetiség soraiból hívjuk meg, így egyfajta hitelességgel, belülről „láttatjuk" közösségüket. Természetesen vannak „kívülálló" előadóink is. Tekintve a cigányság létszámát és a téma iránt mutatkozó érdeklődést, itt több előadást irányoztunk elő.
Az 1994/95-ös tanévben sor kerül minden olyan nemzetiségről szóló előadásra, amelyre az első tanév 8 előadásnapja alatt még nem volt alkalom: magyarországi németekről, ukránokról, ruszinokról, szerbekről, szlovénekről, horvátokról, örményekről.
A képzési tartalmak - miközben betekintést nyújtanak egy-egy sajátos kultúrába -kisebbségenként nemcsak azért eltérőek, mert a különböző nemzetiségek mint kultúrahordozó közösségek is eltérnek egymástól, de számos tényező is közrejátszik ebben, más a közös múltunk, kapcsolataink története. Követendő fő szempontnak a közeledés, a kapcsolatok erősítését tartjuk, az adott kisebbség magyarországi szellemi örökségének megismertetését, múltjának, de főképp jelenének fölvázolását, értékeik népszerűsítését, mindazt, ami (ön)értékelésüket is erősíti.
Az előadások módját-műfaját tekintve nem törekszünk semmilyen formai egységesítésre. Esetenként változatos szemléltetőanyag - például a magyarországi örmények történetéről szóló videofilm - bemutatására kerülhet sor, zenés hátterű bemutatkozásra,vallási szerveződések kihangsúlyozására. Az előadások kép- és hanganyagát rögzítjük, ezekből könyv és videokurzus kiadását tervezzük.
Jóllehet a második tanév végén kibocsátandó oklevél „csak" tanúsítványértékű, a kisebbségismereti népfőiskola tettértéke, hatékonysága, közvetlen vagy közvetett gyakorlati haszna, reméljük, többszörösen is megmutatkozik, nemcsak illetékességi területünkön, hanem a problémakezelésben, a konfliktusok megoldásában is. Időnként tragikusan sok a feszültség, máskor úgy tűnik, szemléletváltásra lenne szükség helyenként. Az úttörő kőbányai kezdeményezés résztvevői jobb légkör kialakításával szolgálhatják a kerület lakosságát.
E kötet az első tanévben elhangzott előadásokat, valamint a hozzászólásokat adja közre abban a reményben, hogy szélesebb körben is eljut az érdeklődőkhöz.
* Lásd az 1993. évi LXXVII. törvény taxatív felsorolását
Demeter Zayzon Mária
az Emberjogi, Kisebbségi Csoport vezetője
Budapest, 1994. X. 20.